Tuesday, May 18, 2010

Takutnye!!!

Salam semua,

Uols pernah rasa takut tak? Hah jangan nak tipu kata tak pernah... bukan masa kecik2 dulu nampak bai jual roti pun uols lari ke... Masa pakai baju merah dan ternampak lembu tepi jalan pun uols lari gak kan... tu kira takut la. Jom kita tengok jenis2 takut apa yang uols miliki. Tak tau la mana mamat yang rajin sangat buat kajian pasal takut dan siap bagi nama2 dia lagi...jangan tipu tau... lepas baca jangan lupa bagitau Mummy berapa jenis takut yg uols ada dari senarai kat bawah ni. Jenis2 takut yang tak ada dlm senarai ni tak yah kira la...



Ablutophobia – takut untuk mencuci atau mandi
Acerophobia – takut akan rasa asam
Achluophobia – takut akan kegelapan
Acousticophobia – takut akan kebisingan
Acrophobia – takut akan ketinggian
Aeroacrophobia – takut akan ruang terbuka di ketinggian
Agliophobia – takut akan rasa sakit.
Agyrophobia – takut akan jalan atau menyeberang
Aichmophobia – takut akan jarum atau benda runcing
Alektorophobia – takut akan ayam
Allodoxaphobia – takut akan pendapat
Altophobia – takut akan ketinggian
Amathophobia – takut akan debu
Ambulophobia – takut untuk berjalan
Amychophobia – takut digaruk atau menggaruk
Ancraophobia – takut akan angin (Anemophobia)
Androphobia – takut jejaka
Angrophobia – takut marah
Anthropophobia – takut orang atau masyarakat
Antlophobia – takut banjir
Aphenphosmphobia- takut disentuh (Haphephobia)
Apiphobia – takut lebah
Arachibutyrophobia- takut selai kacang nempel di langit-langit mulut
Arachnephobia or Arachnophobia- takut laba-laba
Arithmophobia – takut angka
Arsonphobia – takut api
Asthenophobia – takut pingsan
Astrophobia – takut bintang atau ruang angkasa
Asymmetriphobia- takut benda asimetris
Athazagoraphobia- takut lupa, dilupakan
Atychiphobia – takut akan kegagalan
Aurophobia – takut emas
Automysophobia – takut kotor
Aviophobia or Aviatophobia- takut terbang
Ballistophobia – takut misil/peluru
Barophobia – takut akan gravitasi
Bathmophobia – takut akan tangga atau bidang miring
Bathophobia – takut akan kedalaman
Bibliophobia – takut akan buku
Bufonophobia – takut katak
Caligynephobia – takut wanita cantik
Carnophobia – takut daging
Cathisophobia – takut duduk
Catoptrophobia – takut cermin
Chaetophobia – takut akan rambut
Chionophobia – takut akan salju
Chiraptophobia – takut disentuh
Chirophobia – takut akan tangan
Chorophobia – takut menari
Chrometophobia or Chrematophobia – takut uang
Chromophobia or Chromatophobia- takut akan warna
Chronophobia – takut akan waktu
Cibophobia – takut akan makanan
Cleithrophobia or Cleisiophobia- takut terkunci di ruang tertutup
Cleptophobia – takut kemalingan
Clinophobia – takut tidur
Coimetrophobia – takut akan kuburan
Coitophobia – takut akan coitus
Coprastasophobia- takut akan sembelit
Coprophobia – takut akan feces
Coulrophobia – takut pada badut
Cyberphobia – takut akan komputer
Deipnophobia – takut makan malam
Demonophobia or Daemonophobia- takut setan
Dentophobia – takut dokter gigi
Dextrophobia – takut pada benda di sebelah kanannya
Didaskaleinophobia – takut pergi ke sekolah
Dipsophobia – takut minum
Dishabiliophobia- takut melepas baju di depan seseorang
Dystychiphobia- takut kecelakaan
Ecophobia – takut akan rumah
Electrophobia – takut pada listrik
Enochlophobia – takut pada keramaian
Entomophobia – takut pada serangga
Epistaxiophobia- takut pada mimisan
Epistemophobia- takut akan ilmu pengetahuan
Equinophobia – takut pada kuda
Ergophobia – takut pekerjaan
Febriphobia or Fibriphobia or Fibriophobia- takut demam
Felinophobia – takut pada kucing (Ailurophobia, Elurophobia, Galeophobia,
Gatophobia)
Gamophobia – takut pada pernikahan
Geliophobia – takut akan tertawa
Geniophobia – takut pada dagu
Genuphobia – takut pada lutut
Gerascophobia- takut menjadi tua
Glossophobia – takut berbicara di depan umum
Hadephobia – takut pada neraka
Haphephobia or Haptephobia- takut disentuh
Heliophobia – takut pada matahari
Hemophobia or Hemaphobia or Hematophobia- takut pada darah
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia- takut pada kata-kata yang panjang
Hyelophobia or Hyalophobia- takut pada kaca
Hygrophobia – takut pada cairan
Hypsiphobia – takut akan ketinggian
Iatrophobia – takut pada dokter
Ichthyophobia – takut pada ikan
Koinoniphobia – takut pada kamar
Lachanophobia – takut akan sayuran
Laliophobia or Lalophobia- takut berbicara
Leukophobia – takut warna putih
Levophobia – takut pada benda2 di sebelah kiri
Linonophobia – takut pada benang
Lygophobia – takut akan kegelapan
Mageirocophobia- takut memasak
Medomalacuphobia- takut kehilangan ereksi
Medorthophobia – takut pada penis yang sedang ereksi
Melanophobia – takut pada warna hitam
Melophobia – takut atau benci musik
Menophobia – takut akan haid
Motorphobia – takut pada mobil
Musophobia or Muriphobia- takut pada tikus
Necrophobia – takut pada kematian
Nephophobia – takut pada awan
Noctiphobia – takut pada malam
Nosophobia or Nosemaphobia – takut sakit
Nostophobia – takut pulang ke rumah
Numerophobia – takut pada angka
Octophobia – takut angka 8
Ombrophobia – takut pada hujan atau kehujanan
Panophobia or Pantophobia- takut semuanya
Papyrophobia – takut pada kertas
Paraskavedekatriaphobia- takut hari Jumat tanggal 13
Parthenophobia – takut pada perawan
Pediophobia – takut pada boneka
Phalacrophobia – takut menjadi botak
Philemaphobia or Philematophobia- takut berciuman
Pogonophobia – takut pada janggut
Porphyrophobia – takut warna ungu
Pteromerhanophobia- takut terbang
Pyrophobia – takut pada api
Scolionophobia – takut sekolah
Selenophobia – takut pada bulan
Somniphobia – takut tidur
Tachophobia – takut pada kecepatan
Telephonophobia – takut pada telepon
Thaasophobia – takut duduk
Tremophobia – takut gemetar
Trichopathophobia or Trichophobia- takut pada rambut. (Chaetophobia,
Hypertrichophobia)
Triskaidekaphobia – takut pada angka 13
Urophobia – takut akan air seni
Vaccinophobia – takut akan vaksinasi
Venustraphobia – takut akan wanita cantik
Verbophobia – takut akan kata-kata
Vestiphobia – takut akan pakaian
Virginitiphobia – takut akan perkosaan
Wiccaphobia – takut akan sihir
Xanthophobia – takut akan warna atau kata kuning
Xenophobia – takut akan orang asing
Xerophobia – takut akan kekeringan
Xylophobia – takut akan benda dari kayu
Xyrophobia – takut akan pisau cukur
Zelophobia – takut cemburu
Zeusophobia – takut akan Tuhan 

Mengikut para pengkaji untuk menghilangkan perasaan takut tersebut, kita perlu bersemuka atau berhadapan terus dengan apa yang kita takut tu. Jadi kalau ada yang takutkan tempat tinggi, pergi cari mana-mana tempat tinggi dan pergi ke situ. Kalau kita takut naik kapal terbang kita kena naik kapal terbang.

Tapi tak semua perasaan takut boleh diselesaikan dengan kaedah yang sama cam kat atas tu. Ataupun mungkin kita biarkan saja perasaan takut berkenaan hilang sendiri.

p/s : Apakah yang uols takutkan dan sudahkah ianya diatasi?

3 comments:

  1. Catoptrophobia – takut cermin... hahaha.

    ReplyDelete
  2. Utobaca = takut untuk membaca semua jenis takut.

    ReplyDelete
  3. Takut Mati
    Takut Allah
    Takut tempat tinggi
    Takut naik bot
    Takut tau ada penyakit
    Takut BLOG hilang..hehehhe

    ReplyDelete