Monday, December 14, 2009

n3 tertinggal...lokan

Masa Mummy on d way nak balik semula ke KL dari kg PS baru2 ni, kami balik ikut Muar. Biasalah kat Muar ni sepanjang jalan ada orang jual kupang tapi Mummy tak pernah kisah nak berhenti beli sebab kupang, kerang, lala dan yang sewaktu dengannya tak termasuk dalam senarai benda2 yang Mummy makan...

Selain dari kupang banyak gak org jual lokan. Bila daddy nampak org jual lokan dia nak belilah. Mahal gak lokan ni yer 3kg RM10. Yang pasti berat kulit jer la ...hihi...

Dik tak sampai 3kg lagi ut, lg 100gm, tambahlah seekor lagi (yer ke penjodoh bilangan utk lokan tu 'ekor' or 'biji'... so cikgu2 sila betulkan yer...heheh)

Sampai rumah Mummy cuci lokan tu, guna berus gigi lagi sbb nak bagi bersih...heheh...3kg cuma ada 24 biji @ ekor lokan jer... Tak tau ler masa Mummy cuci lokan ni dia ni masih hidup ke dah mati hah!!! Klu kerang kia biarkan lama dia akan menunjukkan diri tapi lokan ni tertutup je kulit dia... tidur kut

Close-up sikit rupa bentuk lokan ni.... jenuh gosok tak nak putih2 gak kulit dia!

Dah cuci rebus ler pulak (gambar ni Mummy cilok sebab tak sempat nak snap masa rebus lokan). Rupanya lokan bila bila kita rebus isi dia akan tertangggal sendri ak payah nak kopek2 cam kerang sebab dia tak melekat kat kulit dia lagi.

Mak aiiiiiiii dari 3kg ni lah hasil lokan yg dah direbus... rasanya berat dalam 300g kut...heheh

Hah yang 2.7kg lagi kulit dia ni.....

So apa Mummy buat dengan lokan tu? Daddy suruh buat rendang tapi memandangkan kerisik tak ada, mummy masak sambal jer. So daddy yang ngap sendiri sebab Mummy tak suka. Lokan baru so 2x makan habis.... lupa nak snap gambar sambal lokan versi Mummy tu!

2 comments:

  1. heiii ..ni makanan zaman purbakala ke apa ni....

    ReplyDelete
  2. Bukan ke itu seafood jugak, kau taunya sotong n udang je hati2 kena gouth x pernah miss tiap2 minggu

    ReplyDelete