Ni bukan cerita kambing pasal kambing kat Gurun Sahara yer, saja jer guna tajuk tu nak bagi kambing gurun glamour sikit....

Gambar nangka kat kampung ni Mummy ambil pada 5/12/2009 masa Mummy balik PS dua bulan lepas... nangka yang besar tu dah masak!!!
Gambar2 kat bawah ni sekadar hiasan untuk membuatkan ngkorang kecur sehingga meleleh air

Kiri - Air liurku sendiri hampir meleleh...hehhe
Kanan - 'Siapa makan nangka dia kena getahnya' Mummy rasa peribahasa tu harus diubah atau dihapuskan, ye la sekarang ni nak makan nangka tak payah susah2 kena getah, tu kat supermarket or tepi2 jalan banyak orang jual nangka dah siap berulas, tinggal ulur RM dan ngap jer la... tapi kan cam dah tak trill la tak de acara kena getah nangka ni... Klu balik kg ada nangka masak selalunya Mummy ni la yang kena getah nya dan adik, abang dan kakak2 ku tinggal ngap jer ... sambil berkata 'eh! manis betul la nangka ni....nasib baik ada Gee'. Tak tau azab Mummy nak buang getah nangka yang melekat kat jari jemari Mummy yang runcing dan gebu ni ... dulu ada minyak tanah senang la... skrang minyak tanah susah nak dapat wooo
Selain dari makan fresh banyak lagi masakan yang kita boleh buat beasaskan nangka ni kan... sebahagianya tu selalu Mummy makan dan ada gak yang tak pernah buat pun tapi tau la kewujudan makanan tu...hehhe
Kiri - Kek nangka
Kanan - Muffin nangka (tak pernah makan tapi sedap kut....)

Kiri - Kuih talam nangka
Kanan - Cekodok nangka

Ni ABC or Cendol tapi dia letak nangka slice dan cincang. Yang pasti minum/makan time panas terik sekarang ni memang sedap!
Kiri - Ni nama dia 'Thab Thim Grob', klu g restoran Thai sure ada dessert ni. Sagu + water chesnut + nangka slice + santan + ais .... tersangatttttttttttttlah sedapnye.... semangkuk memang tak cukup!
Kanan - Pengat nangka + sago + gula melaka ... kompom sedap!!!

Lemak putih dan lemak cili api nangka muda. Emak dulu kalau masak nangka ni dalam volume yang banyak. Mula2 masak lemak putih so esoknya masak lemak putih ni dah bertukar jadi masak lemak cili api pulak...so tak de la kami ni boring asyik makan lemak putih nangka jer...kretip kan idea ibuku tercinta!!! Sekarang kalau nangka muda ni masak lemak cili api + ayam memang sedap... tapi kena masak pedas2 la baru kaw2..
Kiri - Kerabu nangka muda.
Kanan - Rendang nangka muda.

Kiri - Biji nangka, ni masuk dalam kategori makanan asasi masa Mummy kecik2. Rebus biji nangka ni sampai empok dan campak garam sikit.... sedap rasa cama ala2 buah berangan (alah masa kecik tak de benda lain nak makan,memang semua sedap...hehheh....kesian Mummy...)
Kanan - Ini 'Kuih Butir Nangka' tapi tak ada langsung menggunakan nangka dalam bahan2 untuk membuatnya...Kuih ni fofuler kat pantai timur time bulan puasa ... yang pasti memang manis lerrr...Mati2 Mummy ingat kuih ni gunakan biji nangka sebagai bahan utama .... hahahah ....

Ni nangka tanpa biji... manusia ni kan selalu nak cipta benda aneh2, so kalau tak silap nangka ni hasil R&D dan mix & match para researcher yang akhirnya nangka cam ni terhasil!!! Dah macam pisang pulak Mummy tengok!



2 comments:
OO Nangka mmg my favourite!!!MM pun baru je kehabisan stok nangka dlm peti ais.. ingat nk beli lg. Pengat nangka plus tepung (alamak tepung apa plak lupa MM ni..)ala yg digentel2 warna merah jd mcm buah delima tu.. MM pernah buat sekali 10thn dulu..berebut jiran tetangga sbb sedap sgt.. Ha!! Tepung ubi la rasanya. Sedapnyaaa...tp bila tiap kali beli nangka blom sempat buat pengat dh habis dah.
Untuk pengetahuan semua... biji nangka nama saintisnya adalah "beton". Sebut betul-betul... BETON. ( SAINTIS Jawa ).
Post a Comment