Tuesday, February 28, 2012

Resepi turun temurun

Hari ni nak share satu resepi masakan turun temurun yang selalu Mummy masak. Dulu2 emak selalu masak lauk ni. Masak lemak pedas ikan parang dan nenas. Ikan lain tak boleh ke? Kalau nak boleh je tapi dah emak dulu masak guna ikan tenggiri so sampai sekarang Mummy dan adik beradik Mummy yang lain masak guna ikan tenggiri. Abang Mummy Wong Khoo Lai suka sangat2 lauk ni. Kalau dia datang rumah tak perlu masak sayur2 moden ke ikan 4-5 rasa, masak ni je pun dah ok. Betul tak cikgu....

Bahan-bahan:
- Ikan parang (ikutlah banyak mana nak)
- bawang merah
- bawang putih
- cili  api (nak pedas letaklak banyak2)
- nenas (potong menyerong ye)

Ikan parang digoreng dahulu


Potongkan bawang merah, bawang putih dan ciliapi. Masakkan ni kena pedas2 baru sedap. Tapi kalau uols tak tahan pedas guna la cili masak je tapi tak berapa kaw la.


Tumiskan sampai garing


Masukkan nenas... pastikan nenas tu dipotong serong cam Mummy buat tu. jangan potong bulat2 cam nak buat pajeri pulak


Bila nenas dah layu masukkan santan. Masakkan ni kena pekat2 sikit ye. Tak perlu letak kunyit ye. 


Masukkan ikan yang dah digoreng  tadi, tunggu sehingga santan mendidih.

Ok dah siap...


Close-up sikit...

5 comments:

  1. Thanks Mummy atas perkongsian resepi..
    Nenas tu buat recipe ni nampak special..

    ReplyDelete
  2. aku lom pernah ler msk camni.biasa masak ikan parang n nenas rencah2 diblend je

    ReplyDelete
  3. MJanet - kalau rempah diblend dah macam masak lemak cili api je....hihih


    MMirror - kena cuba resepi ni...mantappps

    ReplyDelete
  4. Yesssssssss...my faburit ( favorite le )...

    ReplyDelete
  5. nia masakan ala apa ?..ala kampong kea ala kadar..hehe..akak biasa 3 rasa jea..hehe

    ReplyDelete