Sunday, February 5, 2012

Kenangan mengusik jiwa

Petang semalm pergi giant ternampak buah kat atas tu. Teringat zaman kecik2 ikut abah ke kebun banyak pokok2 ni kat kebun dan kat belukar. Bukan tanam pun tapi tumbuh sendiri or disebarkan oleh burung. Mummy panggil buah cimpluan. Omputih panggil Cape gooseberry, orang kampung Mummy kat Peranchis pulak panggil Physalise, coqueret, atau amour en cage, kawan Mummy si Rosalinda dari Latin tu panggil buah ni Physalis minina Rasa dia manis2 la

Close-up sikit... buah ni kira tak tercemar ngan kotoran kut sebab dia ada sarung atau kelopak kat luar. Sekarang orang guna buah ni untuh hiasan kek or dessert.

Ni la rupa pokok dia... dulu2 pokoknya banyak kat kebun abah ... seronoknya bila jumpa buah dia yang dah masak


Buah cimpluan dah masak ka pokok... gambar dari pakcik google

4 comments:

  1. macam mana ye rasanya?kat mesir banyak..tapi takut nak makan..huhuhu

    ReplyDelete
  2. kenapa aku dah tak ingat kisah buah ni dulu2 yea....

    ReplyDelete