Showing posts with label masak-masak. Show all posts
Showing posts with label masak-masak. Show all posts

Sunday, April 15, 2012

Nasi ambeng tak cukup sifat!

N3 masak2 dihujung minggu.... korang layan  je la yer. Tak de plan pun nak buat nasi ambeng, tapi bila dah siap masak dan tengok lauk yang Mummy masak, rasa cam boleh  dijadikan nasi ambeng pulak. Last week Mama Miraki ada datang rumah dan dia ada bawak ayam masak ungkep, budak2 suka pulak tu so Mummy plan nak masak lah bila2.

Cam makan kat rumah kenduri pulak ek...hihihi. Orang kurang kerja cam ni la....hihih


Ayam kampung masak ungkep.  Awal pagi Mummy ke pasar tani nak cari ayam tua tapi seekor pun tak ada. Last beli 3 ekor ayam kampung. Kecik2 je ayam kampung ni seekor dalam sekilo lebih. Sekilo RM13. Ada gak orang jual ayam kampung organik sekilo RM18... Nak masak ungkep ni tak sedap guna ayam bandar sebab rempah tak sempat menyerap daging ayam dah empok. Nak masak ayam ungkep ni senang je,


Sambal goreng jaworld. Tips nak bagi sambal goreng ni sedap, ikan bilis kena tumbuk kasar dan kena masak pedas sikit


Tempe masak bacem.... pernah makan tak? Menu yang confirm uols tak akan jumpa di hotel 6 bintang kat Msia ni ....hihih. Nak buat dia tumbukkan bawang merah, bawang putih, ketumbar dan jintan. Tumiskan sekejap dan masukkan air. Masukkan tempe dan rebus sehingga kering, kalau rempah belum meresap lagi tambahkan air dan rebus lagi. Jangan lupa masukkan garam, perasa, gula merah dan sedikit asam jawa. Tempe bacem ni rasa2 rempah dan ada masam2 manis sikit. Kalau ikut style ornag indon, air kelapa digunakan untuk merebus tempe ni.


Tempe bacem goreng. Tempe bacem yang dah siap digoreng pulak.Bancuhkan tepong gadum cair2 sikit, celup tempe bacem dan goreng garing2... sedap makan panas2....


Ikan bulu ayam tak ada ganti ngan ikan masin ni pun ok gak la....

Saturday, April 14, 2012

Pecal != Gado-gado!

N3 dihujung minggu....

Jom lunch..... menu2 kampung je....

Pecal a.k.a salad jaworld != gado-gado. Pecal dan gado2 tak sama ye adik2. Macam sama  tapi tak serupa ya. Pecal ni selalunya melebihkan sayur2an yang dicelor ... pucuk ubi, kangkong, tauge,pucuk paku, kacang panjang, kacang botol. Kemudian ditambah ulaman segar timun dan sengkuang juga tauhu dan tempe yang digoreng. Sambal pecal tu kalau Mummy suka guna cili api yang digoreng dulu, kalau guna cili kering cam kurengggggg pedas la pulak. Dulu kalau buat pecal Mummy tak suka letak cekor tapi sekarang ni kalau ada cekor Mummy tumbukkan je sekali ngan sambal pecal tu. Gado2 lebih kurang cam pecal tapi bahan2 dia beza sikit dengan pecal...selalunya dalam gado2 ada kentang rebus, telor rebus, sengkuan, timun, tempe , tauhu dan ditabur dengan keropok ubi atau emping belinjau. Sambal gado2 kurang pedas dan lebih manis rasanya. sekian pelajaran kita untuk hari ni adik2....

Daging salai + pucuk ubi recycle... lagi kita perangantkan daging salai ni lagi sedapppp... pucuk ubi tu terasa lagi lembut sangat2.....

Sup munge-munge cinta... dalam sup ada taman rama2 ...hihih. Ibu2 kalau nak suruh anak2 makan sayur kena kretif sikit yer...heheh....

Ikan masin belanak dan tenggiri

Wednesday, April 11, 2012

Santapan Petang Hari Pertabalan

Santapan waktu petang....crunchy chocolate chips cookies ngan teh-o je

Close-up


Mummy buat besar2 so dapat dalam 60pcs... 3/4 balang gak ni. Boleh la buat kudap2 anak2 dan bawak bekal gi sekolah

Behind the scene...

Chef kecik yang sibuk mengacau....


Bilalah nak masak cookies ni?

S ekeping mana cukup!

Pada yang nak buat cookies ni boleh gunakan resepi ni. Senang, ringkas dan yang pasti sedappppppppppp. Cuma kena kurangkan waktu membakar, dalam resepi ni tulis 25 minit guna suhu  165' tapi Mummy bakar dalam 15-18 minit je. Yang mula2 bakar 25 minit rasa cam ter overbaked. Selamat mencuba...

Santapan Hari Pertabalan

Menu santapan tengahari ni sempena cuti Hari Pertabalan Agong... ala2 kampung. Terasa macam makan kat kampung pulak.

Pucuk ubi masak lemak putih a.k.a 'masak bobor' . Yang ni betul2 pucuk ubi bukan 'daun ubi' yang selalu orang jual kat pasar. Pucuk ubi ni didatangkan khas dari kampung halaman Mummy, terima kasihlah pada kakak Mummy di Klang tu yang susah payah datang ke rumah menghantar pucuk ubi ni hari Ahad lepas, baru hari ni sempat dimasak. Ada baki lagi sikit Mummy plan nak masak dengan labu pulak. 

Rahsia kegebussssssssssssssan pipiku...tak perlu botok tak perlu kologen tak perlu SKII (errrr ya ke tak perlu????

Ikan kembung bakar 'terover cooked' ....hahahaha

Rasa cam nak bela ayam je kat belakang rumah.... anak2 tak pernahnya jemu dengan ayam goreng. Seminggu kena beli sampai 3 ekor ayam....

Penambah selera untuk tengahari ini...ikan gelama masindan sambal belacan meetopppppssss

Tuesday, February 28, 2012

Resepi turun temurun

Hari ni nak share satu resepi masakan turun temurun yang selalu Mummy masak. Dulu2 emak selalu masak lauk ni. Masak lemak pedas ikan parang dan nenas. Ikan lain tak boleh ke? Kalau nak boleh je tapi dah emak dulu masak guna ikan tenggiri so sampai sekarang Mummy dan adik beradik Mummy yang lain masak guna ikan tenggiri. Abang Mummy Wong Khoo Lai suka sangat2 lauk ni. Kalau dia datang rumah tak perlu masak sayur2 moden ke ikan 4-5 rasa, masak ni je pun dah ok. Betul tak cikgu....

Bahan-bahan:
- Ikan parang (ikutlah banyak mana nak)
- bawang merah
- bawang putih
- cili  api (nak pedas letaklak banyak2)
- nenas (potong menyerong ye)

Ikan parang digoreng dahulu


Potongkan bawang merah, bawang putih dan ciliapi. Masakkan ni kena pedas2 baru sedap. Tapi kalau uols tak tahan pedas guna la cili masak je tapi tak berapa kaw la.


Tumiskan sampai garing


Masukkan nenas... pastikan nenas tu dipotong serong cam Mummy buat tu. jangan potong bulat2 cam nak buat pajeri pulak


Bila nenas dah layu masukkan santan. Masakkan ni kena pekat2 sikit ye. Tak perlu letak kunyit ye. 


Masukkan ikan yang dah digoreng  tadi, tunggu sehingga santan mendidih.

Ok dah siap...


Close-up sikit...

Sunday, February 26, 2012

Mari melapis

Petang semalam sementara menunggu maghrib Mummy sempat buat kuih lapis labu. 1st time buat lapis labu ni, selalu buat talam labu je. Resepi sama tapi tak serupa. Nak buat benda yang berlapis2 ni memang perlukan kesabaran la... nak kena sukat2 bahagi adunan sama rata, nak kena kukus selapis2 kira memang renyah la. Tapi hasilnya memang memuaskan.

Kuih lapis labu....cantikkan berlapis2


Mummy buat 6 lapis je... yang tengah tu Mummy lapiskan dua potong kuih tu yang nampak tinggi

Behind the scene...

Mula2 kukus lapisan kuning.... sebelum tu lapislah loyang dengan plastik biar senang nak keluarkan kuih dari loyang. Kukus lapisan kuning dahulu dalam 5-6 minit. Lorek2kan sikit menggunakan garpu 


Tuang lapisan putih pulak, kukus 5-6 minit. Ulang hingga adunan habis. Lapisan terakhir kukus 20 minit.


Ok dah siap....

Sunday, February 19, 2012

Saya suka makan, awak suka makan tak?

Assalammualaikum semua.... sorry la ya N3 pasal makan2 lagi. Dah lunch ke? Mummy baru nak lunch ni. 

Lunch anak beranak hari ini.. pecal, ikan jacket sumbat bakr, ayam goreng rempah dan sup ayam.

Pecal yang tak cukup aksesori. Tak ada pucuk ubi, kangkung dan timun. Tapikan tetap sedap dan meletopsssssssssssss dengan pedasnya...hihih

Ikan jacket sumbat bakar...

Ayam goreng rempah. Ikan sepotong tu lebihan semalam so Mummy panaskan semula. Tak baik membazir. Ayam tinggal banyak ni sebab dah diratah dulu oleh 3 hero da 1 heroin....

Sup ayam... fav Mummy, Dafiy dan Dania. Yang lain2 kureng sikit makan sup ni.


Baru lepas lunch dah terfikir2 petang ni nak buat apa untuk minum petang...hihih... tak pe la tunggu hari minggu je la baru agenda minum petang kalau tak malam nanti baru dapat makan sama2 anak beranak itu pun kalau Daddy tak balik lewat.

Saturday, February 18, 2012

Masak2 untuk family

N3 kedua Mummy untuk hari ni pun pasal makan2 gak la... kalau korang jenis yang allegic pada makanan atau kategori 'tak makan sangat' so sorry la yer...

Rezeki lunch kami anak beranak untuk hari ni.....


Ikan merah masak kari. Warna cam masak asam pedas pulak ek. Actually Mummyletak cili giling sikit nak bagi pedas sikit kari ni.


Udang goreng tepong. Yang ni memang favourite semua orang dalam rumah ni. Kalau Mummy suka makan cam tu je tapi Daddy dan anak2 suka cicak cicah ngan mayonis.


Sayur tauge campak2... bila ketandusan idea goreng je la sayur ni


Seekor ikan merah potong 7... kepala, ekor dan isi dua keping dah masak kari so lebihnya goreng je la.


Penambah selera...sambal belacan dan timun Jepun. Timun jenis ni lagi rangup daripada timun biasa yang kulit dia hijau cair sikit

Jangan pulak korang rasa jemu ngan blog Mummy ni ye... petang ni datang la tengok lagi, mana tau ada n3 pasal makan2 dan masak2 lagi...hehhee

Gerimis mengundang

Assalammualaikum...selamat berhari minggu. Biasalah bila hari minggu n3 Mummy mestilah berkaitan dengan masak-masak dan makan-makan.

Hari ni pagi2 dah hujan gerimis. Kalau sambung melengkar best gak ni....ish ish jangan amalkan lah, menyambung tidur lepas Subuh.

Oklah hujan2 ni uols sarapan apa ye? Spagetti, pancake, lempeng, cekodok or biskut kering je?

Kuih talam cendol dan nasi goreng kampung pedas meletopssss. Pekena dengan teh-o kurang manis je.

Ini kuih sendiri bikin ye...kalau beli 9 ketul ni dah RM3. Mummy buat seloyang besar 10". Boleh bagi jiran2 rasa lagi...

Close-up sikit. Tapikan memang sedap tau talam cendol ni. Lemak, manis, lembut memang secukup rasalah. Daddy pun makan laju je lepas sepotong sepotong lagi. Lepas ni dia suruh buat talam sagu biji pulak.

Behind the scene kuih talam cendol... 

ni xtvt malam tadi sementara menunggu Daddy dan anak balik dari ceramah dan concert alternatif Sam Kamekaze 

Kukus dulu lapisan yang ada cendol...loyang tu jangan lupa sapukan minyak sikit dan alas dengan plastik. Tujuan letak plastik tu buar senang kita nak keluarkan kuih talam tu nanti. Angkat je plastik tu. Ada paham adik manis!!! Kukus dalam 20 minit dan carik2kan sikit bahagian atas dengan garpu...

Pas tu masukkan pulak lapisan gula melaka dan kukus lagi 30 minit......

Taraaaaaa...dah masak pun. Lapisan putih cendol dan gula melaka.merah yang sama tinggi....

Tunggu betul2 sejuk dulu baru potong. Dan gunakan pisau plastik.Baru lah dapat potongan yang licin.