Monday, August 22, 2011

Cabaran buat biskut tradisional....

Sabtu lepas Mummy  sambung projek uli2 raya...

Huhuhu.... penattttttttt dan lenguh tangan sampai tumbuh muscle gara2 buat biskut tradisional. Apa yang Mummy buat? Hah Mummy kacau dodol... wah terror la Mummy.... hihihi. Tak la, Mummy setakat buat biskut bangkit kelapa je.

Selalu buat bisukt2 moden uli bahan2 setakat uli2 manja je, lagi pun ada butter or margerin so adunan cepat lembut, tapi bangkit kelapa ni kita uli tepong dengan santan jer... huhuhu dah macam uli tepong nak buat roti canai je la pulak...

Pati santan dimasak dengan daun pandan

Tepong tu nak kena goreng tanpa minyak dulu sampai ringan... eh tepong kan memang dah ringan nak ringan camana ha... ah tibai je la labu...

Gula jangan lupa ayak tau...

Pukul gula dan telor hinga kembang.... guna la mixer nanti muscle tumbuh banyak sangat

Gaul tepung bersama telur rata2, tambah santan sedikit2 sambil diuli hingga menjadi doh. Kena uli dgn tapak tangan macam uli doh roti canai. x mainlah lembut2.. agak2 doh tu boleh di canai ok lah tu. santan x semestinya habis digunakan. Nak tunggu jadi doh yang lembut tu yang tak larat, lenguh2 tangan.... Pas tu terap2 dan sabu dengan kuning telor dan tabur dengan bijan. Bakar hingga masak.

Dah siap pun biskut bangkit kelapa Mummy

Amacam ok tak biskut bangkit santan Mummy... teringat la biskut bangkit yang emak buat dulu2. Mummy rasa lain  kali (ntah bila lain kalinye...) kena uli lagi lama. Dan Mummy kena cetak biskut ni tebal sikit... Mummy bagi 3/5* je la... rasa okey memang rasa bangkit kelapa cuma tak berapa rapuh je...tapi tak le tahap baling ke dinding dinding pecah....ahahah.

Selesai buat bangkit kelapa Mummy sambung buat almond london pulak. Biskut dia dah siap tinggal nak coated dengan choc je.

No comments:

Post a Comment