Wednesday, December 29, 2010

Ombak Kasih

Last Friday sebelum balik ke kampung tu Mummy ada buat kek butter or nama glamour dia Kek Palangi Petang tapi kali ni Mummy ubah nama dia kepada Kek Ombak Kasih. Kenapa Ombak Kasih? Sebab corak kat ke tu yang berombak2 la... heheheh. So pada sesiapa yang teringin nak buat kek yang corak berombak2 bolehlah tengok kat bawah ni.... sharing is caring maaaaaaa... selamat mencuba.

Ambil beberapa senduk adunan warna hijau dan ratakan di dalam acuan yang dah dilancer

Taburkan serbuk koko di atas lapisan hijau hingga rata. Cara nak senang tuang serbuk koko dalam penapis kopi dan ayak kan rata2

Masukkan pulak adunan warna merah dan ratakan... masa nak ratakan tu jangan lah brutal sangat takut nanti terkaut sekali serbuk koko yang ditabur. Lapisan ni jangan terlalu nipis sebab susah nak ratakan tanpa terkaut serbuk koko

Kemudiah ayakkan serbuk koko diatas... ulang lagi hingga selesai dan bakar macam biasa...

Inilah hasilnya kek Ombak Kasih... kan nampak berombak2 kek ni... nampak tak border antara warna hijau dan merah tu? Itulah serbuk koko yang ditabur...

Close-up sikit... kenapa lapisan merah belah atas kek Mummy ni tebal sangat la pulak yer... emmm masa rasa masa ni omabk kuat kut masa tu laut bergelora.... hahah

Close-up lagi...

Cantikkan? Hehehe... sapa lagi nak puji kalau tak diri sendiri

3 comments:

  1. wahhh menarik...ni bakar ke kukus kak...bagi la resepi penuh...

    ReplyDelete
  2. Alida/Ayien - yang ni versi bakar, full recipe ada kat sini, http://gee7001.blogspot.com/2010/01/kek-pelangi-petang.html

    ReplyDelete