Wednesday, June 24, 2009

Emak dalam kenangan...Al-Fatehah

Selepas abah@atuk lelaki meninggal, emak@atuk perempuan duduk dengan Mummy. Kalau emak@atuk masih kuat mesti dia lebih rela duduk di kampung sendirian daripada duduk menumpang di rumah anak2. Namun apakan daya dia tidak sihat dan kami adik beradik pun tak sanggup biarkan emak sendirian di kampung. Memang susah untuk emak@atuk untuk membuat pilihan dengan siapa dia nak tinggal. Akhirnya emak@atuk pilih duduk dengan mummy. Terlanjur Mummy nak renovate rumah, Daddy tambah lagi satu bilik kat tingkat bawah untuk emak@atuk. Bilik tu attached sekali dengan bathroom biar emak tak perlu berjalan jauh.



Selama hampir dua tahun duduk bersama memang banyak kenangan dengan emak@atuk.
  • emak@atuk tau setiap hari Ahad Mummy mesti ke pasar awal pagi, so selalunya bila Mummy turun dia mesti duduk tunggu kat meja makan. Dan bila Mummy dah ambik troli dia cepat2 nak bagi duit kat Mummy untuk belanja pasar. Nampak sangat dia tak nak menyusahkan anak menantu. Kadang2 Mummy ambik duit tu takut dia kecik hati pulak. Tapi alasan dia bagi duit kekadang kelakar dan tak masuk akal, dia tahu kalau dia bagi duit cam tu jer mesti Mummy tak ambik, so dia akan cakap nanti belikan tongking ayam kat pasar.... suruh beli tongking ayam tapi dibaginya RM50 ke RM100...emak...emak...
  • setiap kali mummy balik kerja mesti dia tunggu duduk kat sofa atau kerusi goyang, kecuali kalau dia tak sihat baru dia baring kat bilik
  • kalau bawak emak makan kat luar, menu yang emak mintak tetap sama nasi putih, ayam goreng , sayur bayam dan air sirap.
  • drama tv yang emak@atuk tengok cuma Sembilu dan Gerak Khas... lain2 dia tak suka
  • bila kita suruh makan emak@atuk selalu kata dah kenyang atau awal lagi. Walhal kalau kita balik kg baru pukul 11 dia dah suruh hidang makanan takut menantu dan cucu kelaparan.
  • emak@atuk suka minum teh-o tawar atau kurang manis
  • kalau mummy demam atau sakit, mummy terpaksa buat2 sihat, kalau tak emak@atuk susah hati
  • masa yang ditunggu2 emak@atuk adalah hujung bulan, selalunya setiap hujung bulan mummy dan adik beradik yang lain akan bawak emak@atuk balik kampung, selalunya jumaat malam sabtu kami bertolak balik dan emak@atuk pagi2 jumaat lagi dah berkemas kain baju (actually sebahagian kain baju dia memang sentiasa ada dlm beg, di akata senang kalau nak pegi mana2). Lepas Asar dia dah siap2 tukar baju (masu tu we all kat office lagi)...emak@atuk tak suka orang tunggukan dia...
  • masa yang paling dia sedih adalah setiap kali nak tinggalkan rumah kampung. Maklumlah banyak kenangan dia dengan abah@atuk . Dan dia akan pening kepala fikirkan selepas ni dia nak pergi ke rumah siapa. Mummy selalu cakap kat dia tak payah pening2 kan kepala , duduk jer rumah mummy sebab kat rumah mummy sentiasa ada orang, setidak2nya ada bibik buat teman emak@atuk sementara mummy pergi kerja


Emak semasa abah ada

  • emak prihatin dengan anak menantu dan cucu. Kalau balik kg mesti kami adik beradik dikerahnya masak cepat2. Dia takut menantu dan cucu2 dia lapar...
  • abah selalu marah emak sebab emak suka bergayut telefon anak2. Memang emak rajin telefon anak2, kalau 2-3 hari kita tak telefon memang emak akan telefon.
  • emak rajin buat rempeyek dan kerepek keladi atau kerepek pisang, selalunya sebelum kami sampai kampung, semuanya dah siap dibungkus 9 plastik untuk anak2 bawak balik
  • bila tau anak menantu dan cucu nak balik cepat2 disuruhnya abah pergi PS beli lauk pauk dll
  • bila nak tulis kad jemputan selalu emak ngan abah bertekak, emak bagi nama pas tu abah kata emak ni memandai2 kan si polan tu mati dll....pas tu emak cam merajuk...ya dah
  • cucu2 yang sempat emak abah@atuk jaga Lan, Ariff dan Ain. Lan cucu yang paling rapat ngan emak abah@atuk. Walau dah besar boleh lagi si Lan tu tidor ngan emak@atuk
  • emak@atuk selalu marahkan abah@atuk sebab abah@atuk kalau kerja, dah tengahari betul baru balik.
  • emak@atuk selalu marahkan abah@atuk sebab abah@atuk suka bawak motor laju2
  • emak@atuk akan ikut menemankan abah@atuk ke kebun walaupun dia sekadar duduk di pondok.

No comments:

Post a Comment