Showing posts with label berita. Show all posts
Showing posts with label berita. Show all posts

Tuesday, June 15, 2010

Kantoi!


Mummy : Kak gula ada tak?
Kakak A : Cuba tanya kat kaunter/
Mummy : Dik gula ada lagi tak?
Miss Kaunter A : Eh! Kat Kaunter kau gula ada lagi tak?
Miss Kaunter B : Tinggal sekilo je kak, nah ambik lah.
Mummy : (Tetiba terpandang bakul yang penuh dengan gula di bawak meja kaunter). Tu banyak2 dalam bakul apa? Garam ke?
Miss B : (Muka tersipu2 malu)...emm akak nak berapa kilo?
Mummy Gee : 2 kilo je

Sketsa di sebuah mini pasaraya kat Sek 7 BBBangi petang semalam, alah tak payah la nak sorok2 gula tu dik oo... klu nak sorok pun sorok lah tempat yang orang tak nampak, ni letak kat bawah meja cashier pas tu cakap gula dah habis pulak. Cakap jer la elok2 kat pelanggan gula ada tapi limit sorang boleh beli sekilo or dua...hah tak pasal kan dah malu sendiri...

Sunday, June 6, 2010

Kahwin lagi....


Cuti sekolah sinonim dengan musim orang kahwin. Cuti sekolah kali ni tak ada pulak saudara mara terdekat Mummy yang kahwin. Best gak klu ada kan, boleh berkumpul ramai2 lagi...

Oklah Mummy nak ucap tahniah lah kepada Tuan Producer kita Aziz M.Osman yang selamat melangsungkan perkahwinannye dengan Puteri Lily. Ini perkahwinan Aziz yang keempat selepas tiga perkahwinan sebelum ini berakhir dengan perceraian. Kalau jodoh tak ke mana dan usia bukan penghalang untuk mereka. 27 tahun perbezaan umur mereka. Oklah tu mak tiri ngan anak tiru umur hampir sebaya. Semoga keduanya kekal ke akhir hayat. Untuk Aziz jangan lupa tanggung-jawab pada anak2 ye. Credit cerita dan gambar dari MStar.

Sunday, May 23, 2010

Ketinggalan Zaman



Hah gelak la jangan tak gelak... Memang Mummy ketinggalan zaman.. hehehe.... AF8 dah malam final baru Mummy tengok.... malam final tu baru nak kenal itu siapa ini siapa... heheh... apa2 hal pun tahniah la pada mamat hensem muka ala2 Dr SMS (Dr Sheikh Muzaffar) sebab jadi juara.. kalau dah namanye rezeki walau dah terkeluar, boleh masuk semula dan terus jadi juara kan... lepas ni keraplah muka Shahir keluar tv, iklan itu duta ini... almaklumlah muka ada comercial value..

Tapi lagu baru yang dia nyanyi tu memang sedap dan sesuai ngan suara dia kan...ok Shahir selamat terjun ke dunia artis yang penuh glamour, dugaan dan cubaan. Jangan hanyut dengan dunia glamour ni.

Tuesday, May 18, 2010

Kahwin lagi...


Hari ni hampir semua media cetak dan elektronik buat cerita tentang kes mahkamah pernikahan Bungggggggggggg Mokhtttttttttttttttttar ngan si Jijieeeeeeeeeeeeee . Ya, memang dia orang dah lama nikah. Cuma sekarang ni si mereka di dakwa kerana pernikahan poligami tanpa kebenaran isteri pertama dan mahkamah. Kalau bersalah dia orang boleh dikenakan denda maksimum RM1,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya (tak mungkin dia orang akan dipenjara!!!)

Kalau paper tak buat berita masa dia orang nikah dulu ntah2 first wife tak tau yang hubby dia dah ada bantal peluk baru yang lagi gebuzzzz ( sorrylah termasuk 18sx pulak...).

Disebabkan keduanya ni orang yang dikenali so kes ni jadi 'high profile' tapi kenyataannya kes diluar sana yang melibat kan orang biasa lagilah ramai.


Kat M'sia ni orang lelaki yang nak berpoligami perlu mendapatkan kebenaran Mahkamah Syariah sebelum dibenarkan berpoligami bagi kelayakkan serta menjamin keadilan terhadap isteri-isterinya bila berpoligami. Tapi ramai yang ambik jalan mudah untuk berpoligami dengan bernikah di selatan Thailand kemudian merujuk ke Mahkamah Syariah untuk tujuan pendaftaran. Ada juga sebahagian lelaki yang berpoligami tidak mendaftarkan perkahwinannya di Mahkamah Syariah selepas berpoligami. Masalah besar akan timbul kepada isteri dan anak-anaknya jika berlaku kematian si suami, bukan itu sahaja. Anak yang dilahirkan dari poligami itu tidak akan mempunyai nama ayah di dalam sijil kelahiran ( rujuk Jabatan Pendaftaran Negara ).

Kepada lelaki2 di luar sana fikri-fikirkanlah sebelum pasang angan2. Dan kepada wanita2 yang nak jadi isteri ke-2, ke-3 dan seterusnya fikirlah masak2. Jangan sebab cintan cintun 'i follow u, u follow i'.... Hari ni kita sakitkan hati orang lain kali orang akan sakiti hati kita , hari ini kita ambik 'hak' orang, hari lain orang ambik 'hak' kita pulak....

Ada juga kata2 yang keluar dari mulut lelaki, mereka tidak akan berpoligami jika kaum isteri mampu melakukan yang terbaik untuk suami (95% kaum wanita tak bersetuju dengan pendapat ini...termasuklah Mummy...). Kepada kaum wanita isteri amnya tak salah kalau kita renung-renungkan dan fikir-fikirkanlah kata-kata kat atas tu sebagai satu peringatan je. 

Marilah lakukan yang terbaik untuk suami masing2 dan suami jadilah pemimipin yang terbaik buat isteri dan anak-anak. Semoga kita semua berbahagia dengan pasangan masing-masing sehingga ke akhir hayat. Amin.

Wednesday, May 12, 2010

Misi oh misi....

Selamat Menyambut Hari Jururawat kepada semua misi2 di dunia amnya dan di Malaysia khas nye. Juga kepada bekas2 misi....termasuk Kak Long ye. Tema sambutan tahun ni “Culture and Tradition of Quality and Excellence”. Semoga semua jururawat terus berkhidmat dengan ikhlas dan cekap. Jangan garang2 tau... hehehe.... kalau ada pesakit mengada2 tu biasa la.... tengah sakit nak perhatian .. hihih... Sekarang ni pun dah ada nurse lelaki kan, so agak2 pesakit ni prefer nurse lelaki ke pompuan ek!!!

Mummy pernah duduk hampir sebulan kat hospital masa bersalinkan Danish. Mula masuk hospital pregnant minggu ke 32 sebab uri bawah. Bosannya hanya tuhan yang tau la. Nak tunggu masa untuk bersalin punye la lama... paling cepat doktor kata minggu 36-37 baru nak ceaser....masa tu memang dah ngam dengan semua nurse. Bilik Mummy dah macam mini library, segala macam magazine dan buku cerita ada. Nurse2 ship malam la yang selalu pinjam buku kat 'mini library' ni.  So kepada nurse2 yang pernah serve Mummy terima kasih banyak2 yer....lebihkan manis dalam senyuman kurangkan manis dalam minuman....



Friday, May 7, 2010

Nota terakhir...



 


LELAKI MATI TINGGAL NOTA UNTUK ISTERI

KUALA TERENGGANU: Akibat tidak dapat menahan tekanan berikutan hidup dalam kemiskinan dan kehilangan pekerjaan mendorong seorang lelaki berusia 41 tahun mengambil keputusan drastik untuk menamatkan riwayat hidup sendiri. Dengan hanya beberapa ringgit dalam kocek seluar serta sekeping nota yang ditinggalkan untuk isteri dan anak berusia lima bulan, Khairudin Wazir Khan ditemui terbaring berlumuran darah di tilam oleh rakan sebiliknya di Flet Sri Kolam di sini, kira-kira jam 12.15 pagi semalam dengan kesan tikaman di dada dipercayai menggunakan sebilah pisau lipat.


Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Zamri Shamsudin, berkata setakat ini polis menolak kaitan jenayah dengan kematian itu tetapi siasatan diteruskan. Khairudin dipercayai meninggalkan keluarganya di Setiu dan bekerja sebagai pengawal keselamatan hingga dua bulan lalu apabila dia diberhentikan kerja.


Rakan sebiliknya yang tidak mahu dikenali berkata, Khairudin berkahwin semula dengan isterinya lebih setahun lalu selepas mereka berpisah selama 10 tahun. Bagaimanapun, selepas kehilangan pekerjaan sebagai pengawal keselamatan, dia masih gagal mendapat kerja baru walaupun sudah puas mencari kerja di daerah ini.


Seorang jiran, Alias Muhammad, 43, berkata beberapa jam sebelum itu, Khairudin menceritakan kisah sedih kehidupannya kepada beberapa penduduk flet itu di gerai makan berhampiran. Katanya, Khairudin memberitahu mereka dia sudah berhutang sebanyak RM160 dan masih terhutang wang sewa rumah.

p/s Sedih, kenapalah lelaki ini mengambil jalan pendek untuk 'menyelesaikan' masalahnya. Tak terfikirkan beliau bebanan dan tekanan yang akan dihadapi oleh anak dan isterinya. Bukan ini caranya untuk menyelesaikan masalah (pendek akal???). Wallahualam. Ingatan untuk saudara mara, teman-teman bloggers dan silent reader blog Mummy ni bersyukurlah dengan kerja yang kita ada, tengoklah betapa drastiknya tindakan yang diambil oleh lelaki ini gara2 tidak ada kerja.... Mummy doakan pembaca blog Mummy ini sentiasa dalam lindunganNya.








2010/05/06

Wednesday, May 5, 2010

Lelaki pendek akal!



Hah kaum lelaki jangan nak mengamuk pulak bila tengok tajuk kat atas tu... Mummy cuma nak mengulas sikit kejadian suami @ lelaki bunuh/cederakan isteri @ wanita. Hah tu dia banyak betul simbol @ yang Mummy  guna... Lately ni macam berulang2 pulak kejadian seperti ini, lepas satu kejadian ada pulak kejadian lain... Mummy cuma nak listkan 3 kejadian terkini je... semoga semuanya menjadi pengajaran dan sempadan untuk kita.

Kejadian Pertama

SEREMBAN: Seorang lelaki cuba membuang mayat teman wanitanya selepas dibunuhnya di kawasan Nilai Spring di sini malam tadi. Namun cubaannya itu dikesan oleh dua anggota polis dalam sebuah kereta peronda kira-kira 10 malam.

"Lelaki tersebut yang memandu kereta Kancil didapati membaringkan mayat wanita itu di tEmpat duduk penumpang di sebelahnya. Ketika dia berpusing-pusing dipercayai sedang mencari tempat untuk membuang mayat itu, sebuah kereta peronda polis yang mengesyaki sesuatu telah mengekorinya," kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Sembilan, ACP Mohd Zaki Masroh.

"Menyedari dia sedang diekori, lelaki berusia 30-an itu terus memecut keretanya dengan dikejar oleh anggota polis selama beberapa minit sebelum keretanya terbabas. Ketika dapat ditahan, polis mendapati seorang wanita yang lengkap berpakaian sedang berbaring di tempat duduk sebelah. Ketika disoal, lelaki itu memberi alasan bahawa teman wanitanya sedang pengsan," katanya.

Note : Lelaki ni sudah berkahwin, kejadian berpunca ada love bite kat leher girl friend dia. So dia marah girlfriend dia curang dan ada affair dengan orang lain so dia cekik dan bunuhlah. Mungkin kalau kejadian ni tak berlaku si isteri tak akan tau selama ini sang suami ada skandal dengan pompuan lain. Apa perasaan isteri lelaki ni ye...kesian...semoga beliau tabah. Semoga kita semua dilindungi oleh Allah dan dijauhkan dari perkara2 ini.Kejadian Kedua


KUANTAN - Gara-gara cemburu mengesyaki isteri mempunyai kekasih, seorang lelaki bertindak liar dengan memijak dan menghentak kepala isterinya ke lantai sehingga mangsa menemui ajal. Kejadian tragis pada pukul 5 petang di rumah bernombor 247, Blok G, Ladang Selborne, Kampung Padang Tengku, Kuala Lipis dekat sini kelmarin disaksikan oleh anak pasangan itu yang berusia 12 tahun.

Mangsa Rosmawati Abd. Rahman, 39, didakwa mula dibelasah oleh suaminya selepas anak pasangan itu mengadu kepada suspek bahawa ibunya berbual dengan lelaki lain di telefon.

Ketua Polis Daerah Kuala Lipis, Supritendan Abdul Razak Hassan berkata, sebaik mendengar aduan anaknya itu, suspek terus naik angin dan membelasah mangsa bertubi-tubi.


"Suspek kemudian bertindak agresif dengan menolak mangsa sehingga terjatuh. Tidak cukup dengan itu, suspek kemudian memijak perut, dada dan paha isterinya. Suspek kemudian mencekik mangsa dan menghentak kepala mangsa ke lantai," kata beliau ketika dihubungi di sini semalam.

Nota : Bukankah asal kejadian lelaki ni mereka diberikan lebih akal dari perempuan. Kalau betul isterinye ada affair bukankan ada cara yang lebih baik untuk menyelesaikan perkara ini, kenapa ambik jalan mudah???

Kejadian Ketiga


MELAKA Bisikan suara jin yang memberitahu konon isterinya berzina dengan orang lain menyebabkan seorang suami menoreh kemaluan wanita malang itu dengan pisau pemotong sayur di rumah mereka di Taman Bertam Perdana, Pulau Gadong. Semasa kejadian kira-kira pukul 10 pagi itu, Hashimah Nong, 40, sedang bersiap-siap untuk memasak di dapur sebelum diserang oleh suaminya yang juga seorang anggota tentera dan berusia dalam lingkungan 40-an.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Melaka, Asisten Komisioner Mohd. Adnan Abdullah berkata, mangsa tidak menyangka sama sekali suaminya yang tiba-tiba menerpa dari arah belakang itu bertindak menoreh kemaluannya dengan pisau. Ekoran kejadian itu, mangsa rebah di lantai dapur dan lelaki berkenaan pula hanya berdiri di tepi mangsa dalam keadaan terpinga-pinga, katanya ketika ditemui di sini semalam.

Nota : Boleh guna ke alasan lelaki ni... wallahualam...semoga kita semua di bawah lindunganNya.

Wednesday, April 21, 2010

Malang ada bau ke tak?

Orang kata 'malang tak berbau' betul ke malang tak berbau ya. Ntahlah... pagi2 ni on d way gi opis Mummy terjumpa satu kemalangan. Lori besar bawak kontena dah terbalik. Berlaku kat selekoh (selekoh yang dah macam  round about) dari Kajang nak ke Serdang. Masa Mummy lalu kun2 amaran baru jer dipasang. Rasanya lori ni tak berlanggar dengan sesiapa tapi tergolek sendiri kut sebab tak ada kereta lain pun. Cuma mungkin tank lori tu bocor kut sebab kat jalan memang ada kesan tumpahan minyak...dan memang berbau minyak masa lalu situ.

Mummy rasa sure jalan ni akan ditutup bila crane nak tarik lori ni nanti sebab jalan tu cuma dua lorong je...


Keadaan lori yang terbalik

Tuesday, March 30, 2010

Separuh jiwaku pergi

Mummy dapat satu e-mail dari seseorang.. kandungan e-mail dia tentang operasi merobohkan penempatan setinggan. Operasi merobohkan penempatan setinggan ni bukan sekali dua tapi dah banyak kali Mummy baca tapi entah kenapa melihat foto2 operasi kali ni Mummy rasa lain macam je, rasa sedih yang amat sangat dan hilang mood nak buat kerja. Tengok gambar2 semasa operasi berkenaan lagilah merentap2 jantung hati...rasa macam kesian sangat kat semua yang terlibat. Mungkin sebab perkara tersebut berlaku di negeri kelahiran Mummy tu yang terasa emosional sikit.


Mummy rasa sebahagian besar penduduk yang terlibat golongan berpendapatan rendah (walaupun mungkin ada 2-3 orang berada yang sanggup duduk kat kawasan setinggan dan sewakan rumah lain yang mereka miliki... wallahhualam)... operasi dijalankan waktu petang dan hari hujan pulak .. bayangkan ibu bapa yang ada anak kecil mesti fikiran mereka serabut mana nak tidur malam ni, dan malam2 seterusnya...belum lagi barang2 dalm rumah yang tak dapat diselamatkan....

  
Suasana sebelum operasi...

Mummy percaya penduduk2 kampung ni dah dapat notis berkenaan operasi ini tapi pihak2 yang terlibat sepatutnya memikirkan kebajikan penduduk2 yang terlibat ni, mungkin disediakan penempatan sementara, diberikan sedikit pampasan dll...


 
 
Semasa operasi...

Mummy bercakap dari suduk perikemanusiaan, I'm not belong to any political party... bayangkan kalau yang terlibat itu mereka yang ada perhubungan keluarga dengan kita...

 
Bekalan air dan elektrik dipotong ... mereka ini sekadar menjalankan tugas....

 
Selepas operasi...

Kepada penduduk setinggan Kg Denai Pinggiran, Kempas JB yang menjadi mangsa ni, Mummy doakan semoga mereka tabah dan sabar menghadapi ujian ini. Semoga mereka mendapat pembelaan yang sewajarnya daripada pihak2 yang berkenaan.

Sedih sangat tengok gambar ni... wajah2 sedih dan terkejut...

Note : Gambar-gambar diambil dari http://sharpshooterblogger.blogspot.com

Monday, March 15, 2010

Tahniah Chong Wei

Gambar ikhsan Kosmo

Tahniah Datuk Lee Chong Wei menjadi juara Kejohanan Badmintol All England Ke-100. Juga keada jurulatih beliau Datuk Misbun Sidek.

Game dah masuk set ke dua Mummy terjaga dari tidur. Selama tu tv yang tengok kami... tak pe la at least sempat tengok detik2 kejayaan.

Teringat peristiwa tengok badminton life kat kampung masa zaman muda remaja dulu, cincin Som sampai putus gara2 tepuk tangan sakan masa Razif & Jailani Sidek tengah main.. ya la masa tu kan zaman single mingle dan si Razif tu kan hensem....hehehhe....