Showing posts with label PUASA 2010. Show all posts
Showing posts with label PUASA 2010. Show all posts

Tuesday, August 17, 2010

7 Ramadhan 1431

Assalammualaikum, hari ni genap seminggu kita berpuasa. Anak2 Mummy si Danny & Danish masih cukup puasa walau kekadang merengek2 kehausan dan keletihan bila balik sekolah. Jadi nak pujuk dia orang2 hari2 Mummy akan tanya dia orang nak makan apa untuk buka dan sahur.

Hari ni dah tak tau nak masak apa lagi. So masak sempoi je, ikan bilis goreng ngan petai, bening kobis panjang dan kicap ayam. Daddy ngan anak2 nak makan fish & chip pulak. So layan je la...

Fish & chip sempoi...

Sambal ikan bilis petai yang sangat mables... pedas berapi. Makan ngan nasi putih je dah cukup...

Ayam kicap...

'Bening bodoh' kobis panjang...

Nyum...nyumm jagung tin yang sangat manis

Karipap dan pau kelapa 'geseng' hehee....manalah tak rentung sambil goreng kuih sambil kutip telor ayam, perah susu lembu, petik strawberry...nasib baik rentung kategori masih boleh dimakan lagi....

Kuih lapis, puding jagung dan kole kacang. Dan kuih tako semestinya ada gak.

Monday, August 16, 2010

5 Ramadhan 1431

5th Ramadhan (Ahad) - Penat bersenam kat Sogo & Jln TAR so masak menu sempoi je utk berbuka.

Kuih muih cam biasa beli je... dan bubur lambuk tu orang surau bagi, siap hantar sampai rumah lagi. Tapi tu la bubur lambuk kat rumah ni 'tak berapa jalan'. Mummy makan gak sikit...

Ikan keli goreng berlada favourite daddy dan ikan goreng. Selalu goreng guna cili kering so hari ni Mummy guna cii padi, so berasap la sikit....heheeh

Teringat n3 kat blok Yin Wong Kulai pasal menu berbuka kami masa zaman dulu2. So hari ni Mummy masak lemak pedas tauhu kering + kentang. Dan ikan masin tenggiri utk menambahkan selera. Memang sedap sebab dah lama tak makan.

Spaghetti permintaan anak2. Kalau nak tengok dia orang makan banyak sikit masa bulan puasa ni kena ikutlah selera dia orang ni. Nasi memang tak jalan sangat. Tapi kalau spahetti atau makaroni goreng sampai dua pinggan dia orang makan. Sahur pun makan benda yang sama. Spaghetti hari ni 'versi tak cukup sifat'...hehehe. Minced meat tak de stock dan nak ke kedai dah penat, nasib baik ada daging burger...so Mummy blend la daging burger tu...heeheee...nasib baik sos spaghetti ada lagi satu botol, so tambah je ngan mixed vege...cheese pun tak letak tak de stock...apa2 pun laju je dia orang makan...


Saturday, August 14, 2010

4 Ramadhan 1431

Weekend dan puasa. Mesti ada yang menyambung zzz lepas Subuh. Mummy tak sambung tidur takut pening. So bila hari dah cerah sikit, Mummy buat senaman tangan mencabut rumput2 yang dah meninggi kat belakang rumah. Hujan2 ni cepat betul rumput naik.


Nak gi pasar pun malas, lagipun stock lauk pauk semua ada lagi. Cuma sayur2 je yang tak ada, so Mummy gi beli kat kedai je.


Hari ni untuk berbuka Mummy masak lemak putih tauge + tauhu, sambal ikan, goreng ikan dan ketam goreng kari.


Air 3 for RM5.. cakoi dan donut...beli kat pasar Ramadan depan PKNS Bangi.


 
Sambal ikan bilis tu recycle semalam punye, sambal ikan tu baru masak hari ni. Masak 2 ekor je, tu pun ntah habis ke tak

Ikan goreng dan ketam goreng kari...

Masing2 meratah ketam. Oh ya, Daddy kata ketam tu sedap dan mabeles...kalau makan kat luar sure kena RM40-RM50 utk 4-5 ekor ketam.

Kalau rasa teringin ngan ketam goreng kari ni, cubalah resepi kat bawah ni.


- Ketam 4-5 ekor
- 3 biji bawang merah
- 5 ulas bawang putih
- 2 sudu besar serbuk kari + air (jadikan paste)
- 2 biji telor ayam
- setangkai daun kari
- 2 sudu besar sos tiram
- tepung jagung

Salutkan ketam dengan tepong jagung dan goreng sekejap.

Tumiskan bawang2 yang dikisar sehingga naik bau. Kalau bawang dah rentung tapi uols tak bau apa2, cepat2 gi jumpa dr, mesti something wrong with ur nose...hehehe. Masukkan paste kari

Kacau sehingga keluar minyak. Masukkan sos tiram.

Masukkan telor dan kacau cepat2 ala2 nak buat scramble egg. Masukkan ketam dan kacau sehingga sebati dan kering. Campak la daun kerin setangkai dua...

Tadaaaaa....dah siap pun...ratah je pun sodap!!!

3 Ramadhan 1431

Salam Ramadhan semua, dah sahur ke? Alhamdulillah...bangkitlah sahur walau sekadar teguk segelas air suam. Sunat tu bersahur. Sahur ramadhan ke-4 ni Mummy goreng meehoon spore je (meehoon ang warna putih tu, guna cili padi dan lada hitam).

Untuk buka pose semalam Mummy masak sambal ikan bilis, sambal goreng tempe, lemak cii api ikan kerisi dan goreng ikan bawal kecik.

Sambal goreng ikan bilis dan samal goreng tempe

Lemak cili api ikan kerisi dan goreng ikan bawal

Lauk favourite daddy...sambal ikan keli dan murtabak. Yang ni belilah...

Kuih seri muka, kasui, pau goreng dan talam coklat. Hari ni Mummy tak pegi pasar ramadhan so tak adalah kuih tako...Mummy buat pengat labu + sagu biji

Apa nak buat ye hari ni? Tak kan nak buat kuih raya kut, rasa cam awal la sangat. Rasa cam nak ajak daddy gi PKNS Bangi cari baju melayu anak2. Tahun lepas Mummy beli kat situ. Kalau beli lewat sangat susah pulak nak dapat yang sedondon pulak .. heeh....macam le klu tak sedondon tak jadi raya kan!!! mengada2 pulak....

Friday, August 13, 2010

2 Ramadhan 1431

Alhamdulillah berlalu dah 2nd Ramadhan. Mummy rasa cuaca semalam tersangatlah panasnye compare dengan 1st Ramadhan. Tekak memang terasa kering amat.

Menu buka posa semalam pun biasa2 je. Cam biasa Mummy cuma beli kuih2 je. Mummy rasa ni kalau kuih2 boleh kut nak beli kat pasaar ramadhan tapi kalau lauk pauk cam was2 gak, selain dari segi rasa yang 'tak berapa kena' takut pulak terbeli lauk pauk dan makanan yang basi atau dah dikitarsemula... cam ada orang tu dengarnya beli ikan pari bakar, tapi masa nak makan ikan tu dah berbau, bukan bau basi tapi memang ikan dah tak elok atau ikan dah busuk kut yang dibakar... masa beli tu tak terbau kut sebab kat kawasan bazar ramadan kan semerbak dgn bau2 makanan jer...

Semalam Mummy cuma masak gulai kari ikan senangin dan sup ayam je. Cuma Mummy ada goreng makaroni atas pemintaan anak2.

'Kuih2 wajib' ... memang licin dan tak membazir

Kuih ketayap dan dadar ni Daddy yang beli. Dan kanan tu pecal. Ok sikitlah rasa pecal ni compare dengan yang semalam tu. Weekend ni Mummy buat pecal la... buat pedas2 sikit, tauhu banyak2...

Anak2 tak makan langsung nasi masa berbuka. Daniel makan sampai dua pinggan. Pagi tadi sahur pun dia orang sambung makan makaroni ni... dia orang panggil rona roni makaroni cam kat drama tv tu...

Kesian Dafiy...menangis kena marah Mummy ye...emmm lain kalijangan noty2 lagi ye...

Sementara tunggu waktu berbuka tu bibik bagi bungkusan ni, tadi Poslaju hantar. Oooo barang yg Mummy order dah sampai.... cuba teka apa yang Mmy order? Kuih raya? Mould choc? Emm..salah tu.. ni ha yg Mummy order...
;

;

;

;

;

;

;

;

;

;

;


Ni la yg Mummmy order... 'tergoda' dengan 'kecunan' tudung ni yang diiklankan kat FB. Tak tau la sebenarnye yang cun tu tudung ni ke model yg pakai tudung ni... hahaha.... Tapi Alhamdulillahlah walau bukan dari jenama Ariani ke Ariana ke tapi memang sedap dipakai dan sedikit labuh. Harga, cam biasa la org jual online dan ada delivery charges lagi, tapi kira oklah... amat reasonable. Org yang berjual nak gak ambik untung dan cover penat lelah dia...

Amacan cun tak Mummy tudung Mummy tu???

Thursday, August 12, 2010

Ramadan Pertama 1431

Alhamdulillah Daniel & Danish dapat bertahan sampai ke waktu berbuka posa. Walaupun masa balik sekolah kebangsaan dalam kul 5.45pm muka masing2 merah padam dan mondom je... jalan pun cam tak larat je...tak apalah anak2, orang puasa memanglah letih dan lapar.

Daniel - sementara tungu waktu berbuka. Balik sekolah terus mandi dan tidor. Letih sangat agaknya. Daddy ajak gi pasar ramadhan pun dia tak nak.

Mummy cuma masak daging masak lada hitam (sama menu pulak ngan MMiraki) ngan sup bodoh je.

Ikan merah goreng. Pecal tu Daddy yang beli RM3. Tawar dan tak sedap! Tauhu pun dah masam.

Makaroni RM2 dan rojak spore RM10 (consider mahal). Tapi tak apalah sebab semua habis anak2 makan. Makaroni tu sampai berebut Daniel & Danish. Hari ni dia org dah order kat Mummy nak makan makaroni lagi. So balik kerja hari ni kena beli bahan2 la dulu..

Kuih favourite seisi keluarga - tako, kole kacang, seri muka dan lapis. Licinnnnn...

Muka2 ceria lepas kenyang berbuka. Si Danis makan kuih tako 5 biji seorang...

Walaupun anak2 keletihan dan kekenyangan, masing2 ikut tarawih kat surau gak. Malam tadi ul 10.15mlm dah siap tarawih. Malam pertama 10.45 baru habis.

Ni aksi Daniel dan Dania sahur untuk 2 Ramadhan. Semalam Dania tak bangun sahur, hari ni saja je daddy kejutkan dan nak suruh dia puasa separuh hari. Tengok tu sahur pun botol susu tak lepas...