Monday, August 2, 2010

3 Days 2 Nights : Part II

Day 3 : 1 Ogos 2010 (Ahad)


Selaku 'mak supir' tak rasmi, awal pagi Mummy dah keluar pi beli breakfast. Kali ni pengiring Mummy orang lain....heheh.... Datin S dan my 'Big' brothers Yin Wong Kulai. Kedai Abas dah dua hari tutup. Manalah si Abas ni, pegi honeymoon ke dia hah? Hajat hati nak beli nasi lemak kat kedai bumbung hijau sebelah kubur kat Simpang 3 sebab Mama Janet kata roti canai dia sedap, tapi tak ada rezekilah pulak...masa Mummy sampai kedai baru nak bukak, dan ada sorang budak tu kata kul 8am baru officially bukak. So Mummy terus lajak ke PS.


Sampai kat PS nak beli roti canai kat kedai Musa dan nak makan kat kedai Dayana kat tepi sungi tu, tapi 'kiciwa' gak, kedua2 kedai tak bukak lagi. Mak aiii kul berapa kedai ni nak bukak yer? Nasib baik ada dua orang jual roti canai kat depan bazar tu. So Mummy order kat kedua2nya 20 keping, kalau order kat satu tempat je sure berjanggut nak menunggu kan. So sementara nak menunggu tu Mummy, Datn S dan Yin pun breakfast la dulu...


Makan kat kedai dalam bazar PS. First time makan kat sini. Selalu makan kedai kat tepi sungai tu. Tapi dua2 kedai tu tak bukak lagi. Kul berapa ye kedai2 tu mula beroperasi? Mungkin sebab malam tadi hujan lebat so tukang masak bangun lambat kut...hehehe.

Mummy makan soto, Datin S & Yin Wong Kulai makan lontong.

Lepas bfast gi cari kuih2 pulak. Kat pekan PS ni kuih RM1 utk 4 pcs. Still murah nak bandingkan ngan kat Bangi. Dah la murah saiz kuih besar2 pulak tu. Dah alang2 sapai PS terus la ke pasar beli sayur2 dan lauk pauk untuk lunch pulak.

40 pcs roti canai siap...heheh...

'Orang gila goreng' dan cucur udang Mama Miraki

Karipap dan apam

Lepat ubi yg mabeles dan pilihan air...teh-o, kopi-o dan teh...pilih la mana yang berkenan di hati

Jamuan berselerak ala2 pra-raya ni.. 80% anak cuci cicit Hj Omar & Hjh Amanah dapat balik ke kampung kali ni... Kepad yang tak dapat balik tu layan je la ye gambar2... tapi memang best la kat kampung walau rumah tak beraircond dan tidor beralaskan tikar atau 'toto' je...

Lepas breakfast Mummy ngan kakak2 pegi ziarah 'rumah baru' emak dan abah. Dari situ Mummy pergi ke kilang kerepek yang fofular tu. On day way tu Mummy drive 5km sejam kut...heheh...ni demi memenuhi permintaan kakak2 dan adikku yang konon2nye nak mengimbau kenangan silam zaman persekolahan dan nak recalled rumah2 yang ada kat Kg Pt Sentang ni... cantik2 rumah kat kampung ni sekarang.

Ohhh hari ni Datuk Rohani Ahmad nak datang untuk rasmikan Dewan Orangramai, patutlah kat kubur tadi ada gotong royong bersihkan dan mengecat masjid. Kat kanan kiri jalan pun banyak kibarkan jalur gemilang. Anak2 muda dah siap beruniform, mungkin ada persembahan silat dan kompang kut.

Ramai orang buat gotong royong kat masjid dan kawasan perkuburan

Dewan baru yang akan dirasmikan oleh Dato' Rohani Ahmad

Antara banglow2 mewah yang ada... Mummy dah lupa rumah2 ni...dulu kawasan rumah2 ni la laluan Mummy ke sekolah tiap2 hari

Kat sekolah ni la tempat pertama Mummy mengenal ABC dan 123. Tak ada pun gi sekolah tadika dan yang sewaktu dengannya.  Cikgu Mokli yang bertanggung-jawab mengajar tu semua kat Mummy masa darjah satu. Mana Cikgu Mokli sekarang ye...

Som pun tak lepaskan peluang abadikan kenangan kat sekolah ni...

Kat jalan masuk ke Pt Sentang, ramai dah anak2 muda menunggu kehadiran Dato' Rohani.

Dah sampai pun ke kilang kerepek2....

Beli je la som...kau pun bukan rajin nak buat kuih raya ni...

Kuih2 kat sini kategori 'tersangat murahnye', tengok kuih2 dia pun macam sedap. Kakak Mummy si Som yang tiap tahun beli kuih kat sini, kata memang sedap kuih2 dia. Mummy memang tak pernah beli kuih raya  yang kat kedai2 kat KL ni sebab Mummy tengok kuih dia cam cama jer cuma acuan dan hiasan lain2. Almond london kat sini dia jual RM12 untuk 60pcs, kan murah tu. Kat KL sebiji 50-60 sen. Dua kali ganda. So sesiapa yang tak ada masa nak buat kuih raya beli je kat sini. Mummy suka kerepek ubi pedas ni...nyum2...

Segala macam kerepek ada kat sini...

Beratnye, apalah  yang Mummy beli ni???

Hasil 'belian' kami ...

Balik dari beli kerepek terus la masak lunch. Masa ni kak Mah & family dah bertolak balik ke KL. Masak sempoi2 je la. So menu lunch hari ni masak lemak putih daun ranti, goreng ikan, kacang panjang goreng, tauhu + tempe goreng cicah sambal kicap dan 35 biji telor dadar.... nampak sangat xtvt kami ni kalau balik kampung makan je kan???? Sebab tu kami semuanya solid molid....

Lepas makan lepak2 dan layan mata kejap. Kak Noor & family terus balik lepas lunch so tinggal Mummy, Mama Miraki, Yin Wong Kulai & Som.

Pas tu start kemas2 barang nak balik KL, malasnye la nak balik ke KL. Anak2 pun merengek sebab tak puas lagi duduk kampung dan jumpa sepupu-sepapat.

Posing2 gedix sebelum balik...

MMiraki, balik kampung kali ni kita nampak kurus kan??? Kalau nak bandingkan ngan yang baju oren tu lah!!! Hahaha

Jangan duduk kat tangga nanti tak de orang datang meminang!!! Hehehe

Ika - Boringkan, kita baru je nak main2 dah nak balik semula. Nanti raya kita duduk lama sikit kat kampung nak tak.
Lisa - Kita ok je, tapi raya tahun ni kita balik rumah Tok Aki kita...

Abadikan kenangan sebelum balik...

Kawasan dalam rumah yang dah kosong dan bersih, rasa sedih je nak tinggalkan. Botol2 spray untuk kegunaan masa raya nanti...nak halau semut2 yang bermaharajalela...


Ready to take off!

Suasana mondom masa nak balik. Abang Enal cam biasa jadi orang terakhir yang keluar dari rumah dan kuncikan semua pintu.

Dan paip kat meter tu kena tutup jangan lupa. Gebusnya tangan ku ini...

Gerimis petang mengiringi kepulangan kami ke rumah masing2...sob...sob...Mummy, Mama Miraki dan Som serentak meninggalkan rumah kampung.

Selamat tinggal kampung, selamat tinggal emak & abah. Insyallah raya nanti kami balik lagi. Lagi 50 hari ... dah boleh start countdown ni...

Kenangan raya tahun lepas...theme purple..tahun ni 'Panca Sitara' tak boleh nak perform sebab tak cukup korum... Inilah bukti family yang mementingkan 'makan', semua solid molid. Tak apa lah, yang penting kita happy dan senang hati!!! Kan...kan....kan...

Mummy & MMiraki singgah makan mee bandung kat muo dan beli murtabak spore.

Lokasi kedai ni sederet dengan kedai Murtabak Singapore. Selepas Shell Sekolah Sains Muar la...

Masing2 tak toleh kiri kanan...ngap je...

Dah kenyang walau tak makan lagi..kenyang bergambar...haha

Mee bandung yang mantap... kami orang terakhir yang dapat makan mee bandung kat sini. Laku betul kedai makan ni baru kul 5:00 pm semua makanan dah clear. Tetap sedap walau dia tak lutak tauhu..mabe dah habis kus... dan gara makan2 mee bandung ni ada orang yg bibir dah jadi ala2 Angelina Jolie...heheh. Licin Mummy makan.... cam nak buat la pulak...

Murtabak yang sedap... akan lagi sedap klu dia tukar cicah sos tu dengan kari or dalca...

Higway memang banyak kereta dan kejap2 orang tekan break. Si Danny tetiba nak terkucil la pulak, kat depan memang kereta bersusun2... so kenalah exit je kat Kuala Pilah sebab dia dah tak tahan sangat... hampir 7.45pm baru sampai rumah.

Abah Dalam Kenangan - 7th Anniversary

Abah dalam kenangan...

2/8/2010 (Isnin) - Hari ni genap 7 tahun Abah pergi meninggalkan kami semua. Pergi yang tak akan kembali lagi. Tak sangka sekejap  je dah 7 tahun. Balik kampung kelmarin Mummy sempat ziarah pusara emak dan abah. Mummy pergi dengan MMiraki, Kak Noor, Kak Long, Som dan anak2.

Lepas subuh tadi Mummy baca catatan Mama Miraki hari-hari terakhir Abah, tapi tak sanggup nak habiskan. Rasa sedih la sangat.


Signboard rumah emak dan abah...


Masuk ke kawasan perkuburan memang terasa sayu je kan.

Pusara emak dan abah yang berdekatan...

Pusara abah...

Pusara abah...


Semoga emak dan abah damai di sana. Kami di sini tidak pernah melupakan emak dan abah. Walaupun jarak di antara kita semakin jauh tapi emak dan abah tetap dekat di hati kami. Al-fetehah untuk emak dan abah.

Sunday, August 1, 2010

3 Days 2 Nights : Part I

Alhamdulillah, mummy dah selamat sampai rumah dari kampung selepas menghabiskan percutian 3D2N di Omar's Resort. Ni kira n3 terlewat tapi oklah tu...


Seronok dapat balik kampung dan jumpa adik beradik, ipar duai, anak2 buah dan cucu saudara memang sangat menyeronokkan. Lebih seronok dari gi bercuti2 dengan family kita sendiri je.


Day 1 : Jumaat 30/07/2010


Dalam n3 sebelum ni Mummy dah cerita xtvt Mummy seblum balik ke kampung. Sampai ambik cuti lagi hari Jumaat tu. Mummy bertolak balik ke kg dalam pukul 8.00 am. Sebelum tu singgah kedai makan2 dulu. Masa tu dah calling2 dan sms'ing' MMiraki, Yin Wong Kulai, KSom dan KMah yang dah janji nak balik malam tu. Yang lain2 balik pagi Sabtu.


Mummy sampai kat rumah dalm pukul 12.15 am dan masa tu keadaan rumah meman ggelap gelita sebab tak ada siapa lagi yang sampai. Som kata dia ngan Yin Wong Kulai tengah ngeteh kat PS, so Mummy pun lajak le nak ke PS tpai bila calling2 dia semula rupanya kami berselisih jalan, dia dah nak sampai rumah. So Mummy pun patah balik tak jadi gi ke PS. So sampai lah rumah hampir serentak.


Keadaan rumah cam biasa lah, rumah tinggal lah. Alhamdulillah minggu sebelum tu kakak Mummy si Mama Janet dah balik kampung dan sapu2 sikit. So Mummy dengan Som tinggal ulang sapu je. Tapu tu lah diawal2 pagi kami dha jadi pembunuh tegar... dengan zalimnye telah membunuh beratus2 semut yang bermaharajalela kat rumah tu...sorry ye semut...


Kul 1.30am MMiraki & family pulak sampai. Anak2 yang dah baring pun terus bangun semula sebab gang bas sekolah dah sampai...hehehe. Kak Mah & family sampai dalam pukul 2.00 am. Memang tido lewat la malam tu. Hampir kul 3.30am baru zzzzzzzzzzzzzz....


Awal pagi ada yang 'main masak2' kat ruang tamu .... 6 bungkus 'megi' selesai....

Dah pekena megi, bata anak2 semua tak boleh tutup, so dia orang main je la, tak tau la kul berapa dia orang tido..




Day 2 : Sabtu 31/07/2010


Walau pun malam tadi tidur lewat tapi pagi tu kul 6.am dah terjaga. Rugi nak bangun lambat2 tak dapat menikmati suasana awal pagi kat kampung. Best betul tidor kat kampung, sejuk ya amat. Tak payah nak pasang2 aircond.


Suasana pagi kat kampung...masa ni dah pukul 6.30am

Cam biasa kul 6.45 Mummy dah pegi ke Simpang Tiga cari breakfast. 'Pengiring' Mummy pagi tu Som & Mama Miraki. Tengok kuih semua sedap2...tu yang main tunjuk2 semua nak... ehehhe....dan hasil pembelian seperti kat bawah ni... masa beli dok bayangkan kuih RM1 baru dapat 3pcs...so kenalah beli banyak... lupa la pulak kat kampung ni RM1 dapat 5 pcs...layan je la apa yang kita mentedarah untuk sarapan pagi tu...

RM3 kasui dan RM 3 pau kelapa (my fabret...tersangatlah sedapnye...)

Karipap RM3, kuih getas2 RM2 , pau sambal RM2 dan kuih apa ntah RM2

Gemblong MMiraki dan wajik Mummy. Sungguh tak kreatif orang yang memotong kuih2 ni kan... sapa lagi klu bukan MMiraki...

Selain kuih2 tu we all goreng mee, tapi yang kelakarnye perencah semua dah masak tinggal nak masukkan mee, rupa2nye mee tu 'ada kat kedai lagi'... ni semua MMiraki punye pasal le, dia ambik mee lepas tu dai leak kat empat bawang2, mana orang tu nak kira. Tak pasal2 Yin Wong Kulai kena gi kedai kat Simpang Tiga tu..ehhee

Lepas breakfast dan mandi2...(pst...jgn bagitau orang yg Mummy tak mandi pagi lagi masa gi beli kuih2 utk breakfast tu...heheh) Mummy gi pasar PS pulak...ni dah kategori lewat gak ni, Mummy suka pegi dalam kul 7.30am time orang baru nak susun2 barang, bukan apa...dapat parking dekat sikit...Pengiring yang sama juga mengiringi Mummy. Disebabkan kenduri kali ni kita orang order jer, so pegi ke pasar PS ni untuk santai2 dan cuci2 mata je la.

'Mak supir' dah siap sedia...

2 Pengiring setia Mummy

Lokasi wajib bila gi pasar PS... beli kopi fresh. Brother tu dari jauh dah angkat tangan lagi...heheh...

Tak banyak snap2 gambar sebab masa ni kat pasar PS tu dah panas ya amat, muka pun dah berminyak2. Cam best pusing2 kalau tak panas ni... balik sampai rumah terus bersilat masak untuk makan tengahari. Daddy dan hubby MMiraki bawak anak2 pegi ke Batu Pahat beli asam pedas. So kami kat rumah masak menu lain.

Tak lama lepas tu Mama Janet @ family sampai dan Kak Long & family sampai gak.


 
Asam pedai ikan merah dan ikan sembilan. Memang licin...RM95 utk keduanya.

Sup ayam dan daun kocai masak lemak cili api + tempe + petai (kadar membunuh sebab pedas sangat, tapi menu ni kalau tak pedas tak sedap dan kau!)

4 ekor ayam goreng dan 2kg ikan pun hampir2 'selesai' sekali hadap...

Pasangan 'teman tapi  mesra' tempe dan sambal kicap...20pcs tempeh gone dalam sekelip mata. Itulah rahsia kami adik beradik semua gebuz2 belaka...hehehhe

'Kesesakan lalu lintas' sewaktu makan tengahari...

Lepas lunch lepak2 kejap dan kul 4.30pm Mummy pergi ke PS lagi untuk kali ke-3 dalam masa sehari. Kali ni tujuan utama untuk hantar bibik potong rambut dan nak beli barang2 untuk kenduri. Kali ni pengiring Mummy, Mama Janet, Mama Miraki, bibik2 dan anak2...kira penuh la satu naza tu...

Masa Mummy balik dari PS, Kak Noor & family dah sampai kampung dan orang yang cater nasi briyani pun dah sampai hantar nasi. Ni la menu untuk kenduri

Jelatah & ayam masak merah

Daging briyani dan dalca

Dan nasi briyani...

Berkat mestilah ada, itukan tradisi Jaworld dari dulu, kini dan selamanye...

Hidangan nasi untuk jamu orang datang kenduri


'Pramusaji' yang bertugas...

Alhamdulillah masih ramai orang kampung yang sudi hadir ke majlis kenduri taklil yang kami buat walaupun emak dan abah dah tak ada lagi. Terima kasih pada orang2 kampungku....

Sesi pekena kopi-o kaw lepas kenduri...hubby Kmah dan hubby MMiraki...pergh...leganya dapat kopi kaw!

 
p/s Abaikan tarikh pada gambar tu..heheh 6/12/2031...30 tahun dari sekarang tu...lupa la nak reset date ngan timer dia...