Wednesday, August 24, 2011

Jom kacau dodol pulak!


Jom kacau dodol untuk raya. Masa abah ada dulu , dodol ni kira benda wajib masa raya, selalunya sehari dua sebelum raya baru abah buat. Start dari lepas subuh la abah buat... parut kelapa, perah santan dll... dan selalunya lepas asar baru selesai xtvt abah kacau dodol. Dan bila dah siap terus abah bagi2kan dalam plastik untuk anak2...

Gambar ikhsan pakcik google

Cerita pasal dodol bila last time uols makan dodol. Dodol ni kalau dapat yang lembut memang sedap, lagi2 kalau dicampur ngan durian @ lempuk. Jangan makan dodol...pulut tu, nanti masuk angin... maaflah Mummy bab makan ni tak kiralah angin ke tak angin sejuk ke tak sejuk Mummy bedal je. Yang penting jangan naik angin...heheh....eh apalah Mummy membebel2 ni... dah lari dari topik dodol la pulak...


Mummy beli je dodol ni tak la sampai kacau sendiri. Mummy tak cukup power la untuk buat dodol ni. Sekilo RM16 beli kat PKNS Bangi, boleh tahan sedap le dodol durian ni.

Tuesday, August 23, 2011

Persiapan raya...

Mama Janet cerita dia dah beli stock air untuk raya. Kebetulan Mummy pun dah beli gak, tapi Mummy tak beli air gas la, Mummy beli manggo concentration 6 botol. Mummy beli on9 je kat ehalal2u.com. Masa Mummy beli sebotol RM8.90 sekarang ni tinggal RM 7.10 jer sebotol. Wah! Mummy rugi la cam ni. Macam2 barang ada dijual kat ehalal2u...

Agak2 6 botol ni cukup tak ek? Hihih macam la ramai tamu yang nak datang ke rumah Mummy kan...

Monday, August 22, 2011

Biskut2 raya resepi Mat Gebu yang gebuzzzzzzzz

Hihih panjangnya tajuk n3 ni. Tiap kali tiba hari raya mesti kita sibuk cari resepi sana sini ank cuba kan. Orang zaman dulu resepi sekadar tengok yang ada kat paper or magazin, dia orang potong resepi tu dan tambal jadikan buku resepi... betul tak?

La ni resepi melambak2 kat internet, tanya je kat Pakcik Google nanti dia bagi la resepi yang uols nak... So uols buat biskut raya ikut resepi sendiri or resepi orang lain?

Mummy sejak 2-3 tahun kebelakangan ni kalau buat biskut2 raya memang Mummy akan ikut resepi blogger masakan yang fofular tu, siapa lagi kalau bukan si Mat Gebu. So far resepi2 cik Mat kita memang tak pernah mengecewakan... sodap. Resepi kek dan muffin dia pun selalu Mummy guna.

Untuk raya kali ni Mummy gunakan tiga resepi dari Mat Gebu, biskut peanut butter, biskut kelapa, almond london

Biskut peanut butter ni sangat crunchy....

Biskut kelapa ni pun sangat2 crunchy

Almond london togel yang belum dipakaikan baju choc lagi... ishhhh tak malu betul biskut ni tak pakai baju pun nak inteprem...lepas sahur esok la Mummy pakaikan baju choc dia





Cabaran buat biskut tradisional....

Sabtu lepas Mummy  sambung projek uli2 raya...

Huhuhu.... penattttttttt dan lenguh tangan sampai tumbuh muscle gara2 buat biskut tradisional. Apa yang Mummy buat? Hah Mummy kacau dodol... wah terror la Mummy.... hihihi. Tak la, Mummy setakat buat biskut bangkit kelapa je.

Selalu buat bisukt2 moden uli bahan2 setakat uli2 manja je, lagi pun ada butter or margerin so adunan cepat lembut, tapi bangkit kelapa ni kita uli tepong dengan santan jer... huhuhu dah macam uli tepong nak buat roti canai je la pulak...

Pati santan dimasak dengan daun pandan

Tepong tu nak kena goreng tanpa minyak dulu sampai ringan... eh tepong kan memang dah ringan nak ringan camana ha... ah tibai je la labu...

Gula jangan lupa ayak tau...

Pukul gula dan telor hinga kembang.... guna la mixer nanti muscle tumbuh banyak sangat

Gaul tepung bersama telur rata2, tambah santan sedikit2 sambil diuli hingga menjadi doh. Kena uli dgn tapak tangan macam uli doh roti canai. x mainlah lembut2.. agak2 doh tu boleh di canai ok lah tu. santan x semestinya habis digunakan. Nak tunggu jadi doh yang lembut tu yang tak larat, lenguh2 tangan.... Pas tu terap2 dan sabu dengan kuning telor dan tabur dengan bijan. Bakar hingga masak.

Dah siap pun biskut bangkit kelapa Mummy

Amacam ok tak biskut bangkit santan Mummy... teringat la biskut bangkit yang emak buat dulu2. Mummy rasa lain  kali (ntah bila lain kalinye...) kena uli lagi lama. Dan Mummy kena cetak biskut ni tebal sikit... Mummy bagi 3/5* je la... rasa okey memang rasa bangkit kelapa cuma tak berapa rapuh je...tapi tak le tahap baling ke dinding dinding pecah....ahahah.

Selesai buat bangkit kelapa Mummy sambung buat almond london pulak. Biskut dia dah siap tinggal nak coated dengan choc je.

Iftar 21 Ramadhan @ Sri Gombak

Ahad (22/8/2011) -Hari ni Mummy gantung periuk lagi, buka puasa tadi kat rumah kekanda Mummy, Datin S di Sri Gombak. Ala nama je gantung periuk tadi dari lepas Sahur Mummy bersilat kat dapor. Mula2 Mummy buat biskut peantu butter pas tu Mummy buat cheese tart untuk bawak ke rumah Datin S...

Sebelum ols layan gambar Mummy dengan suku sakat Mummy better uols layan gambar2 menu ni...


Lemak cili api ayam dan ayam goreng rempah

Sambal udang dan kerabu sedap..

Sup dagine power dan gulai daun kayu tempoyak ni fav orang negori ni..

Daging black pepper dan sambal goreng dari Mama Miraki... daging black peper ni pun Mummy tapau.. sambail buat n3 ni sambil makan daging ni... tadi kat rumah Datin S, Mummy tak sentuh pun daging ni sebab dah kenyang makan kerabu

Kerabu mangga Kak Kay yang meletops... sungguh sedap dimakan begitu saja... siap tapau bawak balik lagi... dan 5 biji mangga muda dari Kak Kay pun Mummy tapau gak

Lepas pisang dan pengat jagung + keledek

Mini donut yang sangat2 comel.. ni mesti Ayien Azreen yang buat bawak


Cheese tart (filling strawberry, bluberry & oren). Walau pun Mummy tak suka dengan cheese tart ni tapi Mummy suka buat sebab rupa dia yang comel....

Yang ni Mummy tka buat le, Mummy order je. .Highly recommended, jeli dia sangat2 sedap. Kalua uolas nak buat open house nanti dan nak order boleh contact 019-3285266 tapi kalau uols duduk kat 83500 jangan ler order dan suruh brother ni hantar....Kalau tak silap Mummy, si tauke jeli kelapa ni duduk kat Sek 4, BBBangi so dekat je dengan rumah Mummy. Kalau bekas besar dijual RM1.50 tapi kalau bekas kecil cam bekas tapai pulut tu dia jual 50 sen je.
Takkanlayan gambar menu je sure uols boring kan kalau tak tngok gamabr Mummy dan suku sakat berposing maut. Nak buat camana kan sebab kami ni alegic pada camera... tu yang bila nampak camera je terus tergedik2...

Daniel & Danish kedua2nya tak berapa sihat... sampai rumah Datin S je terus baring

Masa Mummy sampai dalam kul 7.10am tuan rumah dan anak menantu sedang busy busy di dapor. Pengelat kan datang betul2 masa dah nak buka... kes malas nak tolong ke? hehhehe... mana ada jalan jam la... tu pun nasib baik mummy masuk hway DUKE kalau tak sure berbuka dalam kerete

Anak menantu Datin S yang sangat2 rajin...

Sebelum berbuka puasa ada sedikit tahlil ringkas dan bacaan doa selamat.

Mummy dan anak dara Datin S si Eija.. I likeeeee u hair style!! Emmm dia ni available lagi ye... hahahah

Mama Miraki pesan jangan asyik ambik gambar menyenget cam 'orang tu' , nanti jatuh!!!





Mummy dan anak bungsu....hehehhe... itu cucu Mummy la. Si keci Mummy masih tetap si Dafiy tu...

Budak bam bam ni cucu terbaru Mummy... si Eyna... geram tengok pipi dan tangan dia yang berketak2, rasa nak gigit je

Pertemuan 4 beradik di zon tengah... kakak Mummy yang kat Kelang tak dapat turut serta

Kak Kay kata Mummy kurus sikit sejak bibik tak de... heheh... i likeeeeeeeeeeee....sayang Kak Kayyyyyyy ... nanti Mummy belikan tudung ariani ye....hahahah


My anak dara yang tak sabar nak pakai bau raya 

Sesi gebang after solat

4 orang anak2 saudara  Mummy yang dah besar2 belaka...korang jangan lupa sediakan duit raya untuk makcik korang ni tau... 

2 anak dara kecik leka main make-up2 ...

Terima kasihlah kepada kakak Mummy Datin S dan suaminya Datuk T (bukan Datuk TRIO tu yer!!!) kerana menjemput kami semua berbuka puasa dirumah. Semoga dimurahkan rezeki selalu.

Mummy balik dalam puku l0am, masuk kereta anak2 terus zzzzzzzzzzzz. Mummy dah half way baru zzzzzz.. sedar2 dah kat Tol Sg Besi....heheh. Kesian daddy drive sorang2