Monday, May 3, 2010

Birthday Party 2010 - Part III

Vanilla butter cake untuk Princess Dania... suka sangat dia tengok gambar dia dengan princess disney characters

Tengoklah 3 pelakon baru untuk movie Upin & Ipin yang akan datang....hahah....untuk Danny, Danish & Dafiy mummy sediakan kek besar untuk dikongsi sama... nanti kek banyak2 tak habis la pulak

 
Dua kek 'resepi rahsia' dari jiran dan kawan Daddy. Terima kasih banyak2 ye. So 4 biji kek untuk semua tetamu memang lebih dari cukup.... mabuk kek sekejap...


 
Tuan tanah rumah posing dulu sebelum tetamu datang

Nasib baik Ida jiran lama kat Nilai datang awal. Dialah menjadi mangsa Mummy untuk siapkan ikat reben kat doorgift...tq Ida...
\
Mummy dgn birthday girl and boy. Lagi dua bday boys ntah mana la pegi tak sempat nak posing dengan dia orang...


Ida terpaksa balik awal sebab nak balik kampung. TQ ya Ida sebabbagi dadih tu dan tolong Mummy.

 
Kak Noor & family... kali ni tak ada muka si Ayien...

 
Mama Miraki 'penyibuk' di blog Mummy ni...

 
Kiri - Dua anak dara Kak Noor... single and available... ada berani???? Jumpa makcik dia orang ni dulu...
Kanan - Kak Noor dan Kak Long. Tak sanga betul Kak Long dapat datang majlis Mummy ni. Kebetulan si Lan anak Kak Long ada kerja kat KL so dibawaknye Kak Long sekali.

 
Pose dan post lagi... si Mek jangan jeles yer...tulah sapa suruh tak datang! Mummy kempunan nak makanv kuih rangin tau...

 
Kali ni 4 orang jer adik beradik Mummy yang dapat datang. Kak Long, Kak Noor, Kak Lah dan Mama Miraki. Tak dapat jumpa kat kampung dapat jumpa kat KL pun jadilah. Insyallah akan berjumpa lagi hujung bulan ni kat kampung @ rumah Mek.

 
Mana lagi comel mak sedara ke anak sedara???

 
Dua orang cousin Mummy yang datang dari Klang dan Shah Alam, si Zai dan Amin . Lama gak tak jumpa dia orang ni. Raya tahun lepas balik kampung pun tak sempat beraya ke rumah pusaka dia orang.

3 anak saudara Mummy Arip, Iwan dan Lan. Dia orang ni married but available....ha..ngkorang jangan perasan lebih2 ya.. jaga je yang sorang tu jangan nak lebih2 pulak...hihih

Sebahagian dari gang bas sekolah Daddy masa kat Sek Teknik dulu. Dia orang ni dah tak jumpa lebih dari 20 tahun. FB menemukan mereka semula. Ni kira reunion la...

Ini pulak sebahagian ahli gang 'poyes' @ geng berfoya2 masa muda belia dulu. Dulu2 kerja sama office atau pun pasangan masing2 yang satu ofis. Ramai gak lah ahli (wah macam persatuan la pulak) gang poyes ni. Kali ni yang datang cuma Mazia, Fendy dan Yati & Suhaimi. 3 couples dalam group ni akhirnya menjadi suami isteri. Mummy & Daddy, Yati & Suhaimi dan Yati & Muhaimin. Mana pegi ahli2 lain ni... Esah, Zue, Shahila, Maniza, Jedai, Amin Hapis... sapa lagi ye lupa la Mummy... hope one day reunion

Kali ni tak menang tangan nak snap2 gambar la... so gambar pun tak berapa banyak...

Birthday Party 2010 - Part II

Tiap kali nak buat jamuan Mummy la yang nak kena fikir apa menu nak hidang. Pening gak kan, itu yang akhirnya tiap kali jamuan menu hampir sama je... jom layanz apa yang ada...

Nasi Briyani - Cam biasa Mummy order nasi briyani ni dari Restoran Anje kat Sek 15 BBBangi. Mummy kan loyal customer dia sejak 2005 so kalau jamuan memang Mummy order jer dari dia, selain sedap harga dia pun amat berpatutan...alamak promosi percuma pulak untuk RestoranAnje... agak2 lepas ni kalau mummy makan kat sana dapat discount ke tak ek...hahahah


 
Kiri - Nasi briyani
Kanan - Daging briyani

 
Kiri - Ayam masak merah
Kanan - Dalca

 
Kiri - Jelatah
Kanan - Papedom

Set nasi putih - Mummy order dari Restoran Mummy Gee kat Bangi D7... hahaha... Mummy masak sendiri la...


 
Kiri - Sambal goreng
Kanan -Ikan goreng

 
Kiri - Ikan tenggiri  masak lemak cili api
Kanan - Sambal belacan 'membunuh' & ulam2an

Pembuka selera...ikan masin goreng bawang

Meehoon soto - menu wajib gak...sendiri buat. Buat soto ni bab yang leceh nak menyiat ayam la. So anak saudara Mummy si Arif telah meenjadi mangsa untuk menyiat ayam ni... terima kasih ye sebab tolong... sorry la tak ada bukti bergambar pulak nak letak sebab masa tu Mummy tengah sibuk goreng bergedel!


 
Jemput la makan soto panas2 ni....

Air & pencuci mulut - panas2 cam ni air dan makanan yang sejuk2 dicari orang. Sejuk je bila lalu kat tekak...

 
Kiri - Air sirap, orange dan ice lemon tea
Kanan - Jelly kelapa dara

 
Kiri - Dadih... terima kasih Ida (jiran Mummy kat Bilai) bagi dadih ni..
Kanan -Bubur pulut merah putih...sedap gak lama tak makan bubur ni

 
Watermellon & honey dew

 
Kiri - Jajan2
Kanan - Mixed choc flavour & filling
Kuih muih & lain2 - Mummy hilang no telefon akak yang buat kuih sedap kat Bangi ni. KUih2 dia sedap belaka seri muka, koleh kacang, tako, kuih lapis...camana tak adalah rezeki nampaknya. Nasib baik Kak Noor tolong orderkan karipap all the way from Gombak...

 
Bahulu dan kek segera...

 
Karipap dan nugget

Kali ni kari laksa dan spagethi x ada ye... tak cukup tangan la...minggu busy ngan kerja opis...

Birthday Party 2010 - Part I

n3 yang terlewat...tapi orang2 tua kat kampung Mummy selalu kata better late than never... hahah

zzzz...kroh...kroh (tu bukan bunyi Mummy berdengkur ye)....zzzzz.... Hari ni hari balas hutang tido. Dalam 4-5 hari ni memang Mummy kurang tido. Mostly tidor dalam 3-4 jam je... ni semua gara2 buat preparation untuk jamuan bday anak2. Walaupun cuma majlis harijadi tapi banyak gak benda nak kena buat ek. So pagi tadi lepas Subuh Mummy sambung tido lagi, plan nak bangun dalam pukul 10am tapi kan kul 7.30 am dah tak boleh nak tido sebab fikir kat dapor tu cam tongkang karam lagi, pinggan mangkuk tak kemas lagi. Memang bibik ada tapi kesian la pulak dia mengemas sorang2 dia pun penat gak tu malam semalam kul 3am baru kita orang tidor.


Alhamdulillah majlis berjalan lancar walau dalam pukul 5 hujan turun mencurah. Terima kasihlah pada semua tamu yang sudi datang terutamanya suku sakat Mummy & daddy, kawan2, jiran tetangga lama dari Nilai dan jiran2 Bangi D7.


Kalau buat jamuan ni part yang paling malas adalah nak susun balik periuk belanga dan pinggan mangkuk ke tempat asalnye. Hari ni Mummy masak nasi jer, lauk semua recycle lauk semalam yang ada lebih lagi.


Sibuk mengemas dan zzzz sampai Mummy tak sempat nak update blog, sibuk la kakak2ku nak tengok gambar walau pun kat blog Mama Miraki dah ada n3 tentang jamuan Mummy ni. Antara penyebab lain lambat upload gambar ni sebab camera buat hal. Mula Mummy guna notebook anak2 jenuh le connect dan disconnect tapi still tak boleh nak transfer gambar ke hardisk. Last guna notebook kerja Mummy baru la boleh transfer. Pas tu baru perasan date kat camera tu tak betul...lambat sehari...hahah


Jom layan gambar2 masa jamuan semalam... penatlah nak buat ulasan selari hihih... pada kakak2 dan abang Mummy yang tak dapat datang tu tengok la gambar2 ni ya...


Jamuan Mummy ni sebenarnya 2 in 1. Mummy buat sambutan hari lahir 4Ds dan juga ulangtahun perkahwinan kami yang ke-12. Sebenarnya birthday anak2 Mummy ni dekat2 so nak senang kerja Mummy combine la sekali. Mummy punye wedding anniversary is on 11 May, tak apa la sambut awal sikit.


Pre-party...persediaan

Sebahagian jajan yang nak dipack...

Tiga orang 'tenaga buruh' yang lebih upah daripada kerja yang dibuat

Finally siap 120 party pack ... Mummy ngan Bibik la yang siapkan... siapa lagikan... hihihi

 
 
Sebahagian dari chocolate box yang Mummy buat

 
Choc box ni doorgift untuk tamu dewasa. Plan asal nak buat set choc box ni 100 pack, lastnya dapat siapkan 40 pack je. Buat last minute... hihi...dah le mould untuk choc box ni ada 5 je, so bayangkan berapa lama nak siapkan... satu malam sempat buat 10 set je....

 
 
Sebab dah tak sempat nak buat 100 set choc box Mummy buat plan B. Lagi 60 set Mummy gantikan dengan oreo choc, Mr Bear dan choc  muffin. Cepat sikit buat yang ni sebab mould Mummy banyak.... sorry la ya pada tetamu dapat kalau dapat doorgift lain2...


 
 
Bab deco2 dan susun meja kat khemah tu kerja Daddy la... Mummy kan sibuk klun klang klung klang bersilat, berkungfu, bergusti kat dapor ngan Bibik... hihihi

Rumah kena roboh...

Mummy tak jadi nak pindah, 'rumah baru' yang under renovation tu Mummy dah robohkan. Lecehlah ada rumah baru, banyak benda nak kena buat, maintenance satu hal dan mengemas pun satu hal gak. So apa Mummy buat untuk mengatasi kesesakan dan kepadatan ruang di rumah sedia ada ni, Mummy 'sewatanah' dan buat renovation kat rumah sedia ada je dan tambah bilik lagi. So selesai la masalah Mummy.... berapa cost Mummy sewa tanah dan tambah bilik? USD 5/setahun je untuk keluasan 20 GB.... so untuk kawan2 bloggers kalau ada masalah space dah exceed limit cam Mummy ni cara paling senang tambah jer space kat picasa web tu... tak payah susah2 nak bukak blog baru...( ni kes orang tak berapa rajin cam Mummy ni la.... nak cara cepat je)

So Mummy boleh letak lebih kurang 10000 gambar... untuk space yang baru Mummy beli ni...

Pindah...

Nak bagitau semua ni yang Mummy nak kena pindah. Pindah ke mana agaknye ye? Pindah opis ke pindah rumah. Mummy 'terpaksa' pindah 'rumah' sebab rumah sekarang ni dah sempit. Tak boleh nak duduk lagi dah... mak aii kesiannya Mummy, siapalah yang memenuhkan rumah Mummy tu ye...

Emm kalau u all nak tau nilah orang yang memenuhkan rumah Mummy. Bersepah2 lah gambar dia dalam rumah Mummy ni sampai dah tak ada ruang kosong.


So kira jamuan Mummy hari sabtu lepas tu termasuk gak house warming rumah baru ye! Sekarang ni rumah baru tengah renovation...sehari dua nanti siap lah. Bila dah siap nanti bagitau alamat rumah baru Mummy ye.