Monday, October 19, 2009

Raya Open House 2009 : Part 1

17/10/2009=28 Syawal (Sabtu) - Syawal dah hampir habis, tapi baru sampai turn Mummy untuk buat open house. Nak buat awal2 semua date dah orang booked so 28 Syawal baru boleh buat open house. Cambiasa lah kalu nak buat jamuan apa2 sure mummy ambik cuti awal sehari. Dan daddy selalunya ambik halfday, tapi tahun ni daddy cuti full day...nak tolong mummy ler tu ...heheheh...
Preparation dah buat awal2 sikit dulu. Mana yang boleh buat dulu kami buat ler dulu. Nanti kalau semua nak buat serentak sehari sebelum open house mau bersilat sampai tak cukup kaki tangan.
Buffet set kena keluarkan dari stor dulu sebab nak kena lap. Mummy punye buffet set cuma ada tiga so kena import Mama Miraki punye da Kak Noor. Malas ler nak guna mangkuk coserol kaca yang berat2 tu. Pinggan, cawan, mangkuk, sudu dan garpu polisterin pun dah beli awal2.
Ha ini kerja bibik la, jerang air. Sampai empat periuk besar bibik masak. Yalah tak kan nak bagi tamu minum air paip mentah pulak. Nanti ramai la pulak yang sakit perut dan kena selsema sebab minum air mentah.
Hah ngko, satu periuk besar mummy rebus ketupat segera. Hajat dihati memang cam nak menganyam daun kelapa buat kelongsong ketupat, tapi ahhhh dah tak cukup masa dan tenaga la pulak. Ketupat mini segera jer lah...
Rendang daging tunggu nak kering jer. Meehoon yang dah direndam tinggal nak celur jer.
Kacang tanah untuk sambal kacang dan air gula untuk buat air.

Ayam goreng rempat special...heheh...
Agar2 santan dan khemah yang siap terpasang

Selepas bersilat kat dapor dan bersengkang mata finallay by pukul 11.30am semuanya ready dah terhidang atas meja beffet, tinggal tunggu tetamu datang je. Apa menu Mummy kali ni? Jom layannnnnnnn kat bawah ni.

Main menu nasi briani gam (melekat sapa yang makan...hihihi) dengan aksesorinye. Ayam masak merah, daging masak briani, jelatah, papedom dan dalca (eh...mana lak gambar dalca ek..apa lah camerawoman ni, tak complete betul amik gambar). Yang ni mummy order jer kat Restoren Anje. Tak sanggup le nak masak banyak2 nasi ni...


Nasi himpit, sambal kacang dan masak lodeh. Ni sempoi je so mummy masak.


Ketupat palas dan rendang daging. Ketupat palas ni ikhsan dari Mama Miraki...tima kasih ye Mama Miraki... ada orang tu kata tak suka ketupat palas yang ditanak sebab lembut sangat, tapi habis gak 3-4 ketul kan..hehehe... Rendang daging ni Mummy buat sendiri. Tengok sampai naik muscle kat lengan ni...

Pecal 'maut' dan ayam goreng rempah. Memang mencungap lah sapa makan pecal ni, sebab 100% mummy guna cili api. Tapi dah nama dia pecal kena lah pedas baru ngam. Kalau sambal dia tak pedas tu dah jadi rojak atau gado2...

Side menu wajib Mummy, meehoon soto. Satu periuk besar mummy buat. Dan mee kari laksa tu mummy order dari Chef Kadir (jiran masa kat Nilai). Mee kari laksa special. Makan mee kari tapi rasa cam laksa, camna tu? Sapa tak rasa dua2 ni rugi...

Kuih seri muka dan koleh kacang pun sodap gak (ni order ler...). Buah2an pencuci mulut dan biskut2 raya. 'Air traffic light' , pilih je mana berkenan. Merah sirap rose, kuning oren sunquick dan hijau sirap pandan.

Kerusi meja semua dah tersusun. Menu pun dah terhidang so pose dulu le sementara tunggu tamu datang.
Entry ni open house ni tak habis lagi...tunggu untuk entry seterusnya. Jenuh le nak upload gambar.

Sunday, October 11, 2009

Kak Mah's Open House

11/10/2009 = 22 Syawal (Ahad) - Pagi ni Mummy goreng mee untuk breakfast. Selain tu goreng gak nugget dan sosej. Tengahari mmg dah plan nak g open house rumah kak mah so cam malas le nak masak kat rumah. Tapi bila kenang2kan Daddy hari ni gi main golf sure dia balik paling cepat dalam kul 2-3pm...mesti lapar nanti sementara nak makan kat rumah kak mah, so lastnya mummy buat meehoon soto dan buat roti jala cicah kuah durian utk makan tengahari...ntah apa2 lah mummy ni kan.

Kul 2pm mummy dah kerah anak2, ika dan iki mandi dan siap2 nak ke rumah Kak Mah. Budak2 ni punye ler liat bila suruh mandi, asyik melekat jer depan komputer. Menunggu Daddy balik sampai nak terlelap mata dah, Mama Miraki call kata dia dah keluar rumah.


Mana ni Daddy tak sampai2 lagi, Dafiy dah marah ni, penat tunggu tau. Tengok muka Mummy tu serius semacam jer....
Dania pun dah pakai bukak stokin. Danish dah hampir layan mata.

Last dekat pukul 4.10 baru Daddy sampai rumah... Terus bertolak ke rumah Kak Mah. Pas tu on the way ada lah pulak lori petronas bawak gas terbalik, kejadian baru jer berlaku. Tong gas bertaburan kat tepi jalan.

Lori bawak gas Petronas yang terbalik. Harap2 tak der lah tong gas yang meletup. Tak tau camana lori tu boleh terbalik. Rasanya dia tak de langar sesiapa. Jalan pun kering jer dan kereta agak banyak so mana boleh drive laju. Ke tayar pecah kut...ntah ler...

Masa mummy sampai rumah Kak Mah semua orang dah ada kecuali Kak Lah & family. Sebelum Mummy sampai tadi Kak Noor dah nak balik tapi Mama Miraki suruh tunggu Mummy sampai dulu...

Kiri - Deretan menu sedia untuk di'ngap'. Kak Mah masak nasi putih ngan lauk yang berbagai. Ada kari daging, kerabu, telur masin, ikan masin (khas utk Daddy ni..hihii), sambal goreng, ayam goreng rempah. Selain dari tu ada meehoon sup, bubur caca, kuih koci pulut hitam
Kanan - Tuan rumah yang hampir terlelap sebab kepenatan masak dan layan tetamu. Apalah Kak Mah ni nak tidor pun tunggu ler kita orang balik dulu.


Jom2 ambik makanan. Emm tengok kita orang makan sikit jer (ye ker sikit???), tu pun kongsi.



Apa Mummy makan? Kat ajer nak diet tapi tengok apa yang Mummy dah ambik. Nasi + kerabu + telur masin + sambal gorengn + kari daging...ha sapa nak jawap ni. Cam ni kalu telan jusmate 10 kotak sehari pun tak de kesan...hihihi....

Rasanya semalam kita baru jumpa kat Cheras kan? Hari ni jumpa pulak kat Klang. Bini2 kita ni mmg kaki makan dan kaki gebang kut, tengok le badan masing2....emmm tu ker yang daddy ngan ipar2 mummy sembangkan..hihihi...
Kiri - Pertandingan tepok batang aiskrim antara Danish & Danny, Ika jadi pengadil...tepok kuat2 (apa lak pekdahnya dia oragn main bendalah ni ek. Mana dia org tiru. Hari2 duit belanja sekolah p beli aiskerim sebab nak dapatkan batang aiskrim tu
Kanan - Penonton pertandingan tepok aiskerim. Budak2 ni kalau dah jumpa sepupu2 masing2 memang tak ingat makan, asyik nak main jer...


Kiri - Emm sedapnye ayam goreng ni...makan jer lah, nanti kalau badan gatal2 mintak ubat kat Mummy jer...

Kanan - Dafiy layan mata lagi besttttt
Ingatkan Mummy yang paling lambat sampai, rupanya Kak Lah lagi lambat...Masa K.Lah sampai Kak Noor dah nak gerak balik.

Oklah kita orang balik dulu, bye2. Ijah ngko bawak apa kat plastik tu? Emm cam biasa ler gi open house adik beradik sure dapat 'berkat' punye. Dah nak balik tetiba org aiskrim lalu la pulak. Cepat2 sapa nak ice cream, Cik Noor nak belanja ni...emm bukan budak2 jer yang nak, emak budak pun sama gak.

Amboi ngkorang bila orang belanja aiskerim pandai pilih yang mahal2 yer. Kalau bayar sendiri ambik aiskerim Malaysia jer..ihihihi

Kalau semalam buat lawatan ke farmville Kak Lah hari ni, buat lawatan ke farmville Kak Mah pulak. So kita tengok ler farmville sapa yang lagi menjadi...

Kiri - Tuan tanah sempat posing dulu sementara tunggu Pegawai Pertanian sampai.

Kanan - Datuk T, Pegawai Pertanian Negeri Selangor sedang meninjau ladang. Oklah I luluskan pinjaman RM 2juta untuk besarkan ladang ni....yee ha....

Kesibukan tuan tanah sampai tak sempat nak balut dan sembur racun perosak kat pokok jambu ni. Tengok ler daun lubang2 kena makan ulat. Bunga warna putih tu wangi sangat, klu tak silap pokok kemuning.

Bunga kertas dan herba apa ntah

Tak tau pun nama pokok2 kat atas tu tapi dua2 tu pokok herba boleh buat ubat darah tinggi dan kencing manis.
Bunga kenanga @ bunga kantil. Wangi bunga ni. Dulu atuk kutip bunga ni letak dalam minyak kelapa buat minyak rambut.

Ok, aktiviti open house raya ni akan bersambung di rumah Mummy Gee, Sabtu 17/10/2009. Datang jangan tak datang.

Saturday, October 10, 2009

Real 'Farmville'

Masa gi open house rumah Kak Lah tadi kita orang sempat melawat ke 'farm ville' dia. Ni real punye 'farmville' , orang lain sibuk berkebun di 'facebook' tapi real 'farmville' kat depan dan belakang rumah dia. Jom kita tengok apa ada kat farmville dia...bukan setakat pokok buah2an, ulam2 tapi herba2 pun ada.

Ini kawasan belakang rumah Kak Lah. Subur2 kan pokok2 dia. Pegawai Pertanian tengah buat lawatan
Pokok kari, pisang, limau kasturi dll
Pokok2 cili yang dah lama memberikan hasil, ini tunggu utk replacement

Mummy baru tau yang pokok kari ada keluarkan buah. Pokok kari ni memang subur hijau betul Tengok ler daun dia lebar2 ...jiran tetanga memang tak yah beli daun kari lagi ni

Ini pokok ubi utk ubat. Pokok ubi ni tak de getah pun. Lupa la pokok ubi apa nama dia.

Pokok ciku
Daun kesom, baru ditanam semula

Ini pun tumbuhan herba gak...

Ini pokok hempedu tanah...jangan silap masuk dalam kuah laksa atau masak asam pedas sudah ler. Ya la sekali tengok kan cam daun kesom.

Herba lagi...


Dan herba lagi...


Close-up pokok tengek burung. Pucuk dia boleh buat ulam. Masa kat kampung dulu melambak pokok ni tak der sapa peduli. Bila dapat suami yang kuat makan ulam Kak Lah ambik anak pokok ni kat kampung dan tanam sendiri.
Ini pulak pokok2 kat depan rumah.
Close-up sikit...ada pokok langsuir, tanduk rusa, periuk kera, orkid hutan, paku pakis (klu kat kg ni melambak panjat kat pokok kelapa sawit jer)