Showing posts with label daddy. Show all posts
Showing posts with label daddy. Show all posts

Wednesday, December 14, 2011

Debaran di HKL

Semalam Mummy cuti sebab temankan daddy ke HKL. Daddy ni kerap sangat sakit kelapa kepala, rasanya dah 2-3 tahun gak kut. Mummy memang risau dah dari dulu suruh daddy pegi buat CT-Scan or Mri, tapi biasa la orang lelaki kan... Tiap kali sakit kepala mesti sibuk cari pain killer, so lama2 jadi habit la pulak, stock pain killer kena sentiasa ada. Dua minggu sudah sakit kepala dia teruk sangat, ditambah dengan demam dan batuk lagi. Dengan bantuan Dr Rahmat (adik ipar Mama Miraki), disetkan appointment untuk jumpa pakar saraf. sebelum tu Dr Rahmat cadangakan ambik refer letter dari klinik kerajaan. Nasib baik jiran Mummy, Dr Farah kerja kat klinik kerajaan so dia tolong sediakan refer.

Dah dalam area HKL pusing2 cari parking pun almost 30 minutes. Mummy masuk dulu sementara daddy cari parking. Nampak je signboard kat atas tu dah start dug dag dug dag.... rasanya semua orang memang fobia bila nak ke hospital kan...kecuali org yang kerja kat hospital la...


Okeky okey tunggu kejap... tengah jalan ni, baru je dapat parking....

Ramai pulak orang kat bahagian saraf ni, satu tempat yang sama ada dua kaunter, Neurologist dan neurosurgeri... Mummy ingat sama je so Mummy bantai je nak daftar kat kaunter neurologist... cek dalam appointment book tak ada pulak nama daddy, so calling2 Mama Miraki... Mummy pegi semula kaunter daftar dan orang tu suruh pergi ke kaunter neurosurgeri... masa nurse nak ambik BP daddy, terserempak pulak dengan Dr Hafiz,husband Dr Farah. Selama ni cuma tau Dr Hafiz ni dr pakar kat HKl tapi tak tau pakar apa la pulak....hihih. 

Dapatkan borang dan terus ke bahagian emergency untuk buat CT-Scan. Suasana kat HKL ni memang agak menyeramkan la, especially kat building yang lama2. Bilik x-ray yang we all pegi ni di belakang bahagian kemalangan dan kecemasan dan kena lalu banyak bilik2 dengan lorong yang agak kecil.  Tengah tunggu giliran daddy untuk masuk ke bilik x-ray terdengar bunyi tong ditolak... kusssssssssssssss semangat... dua lelaki tengah tolak tong keranda ke bahagian emergency lalu tepi mummy. Dalam hati mengucap, mesti ada yang meninggal kemalangan atau sakit tenat kat emergency tu. Rasanya nak cepat2 jer urusan selesai kat sini.


Masa daddy dalam bilik ni Mummy tunggu kat luar je

Masa daddy masuk bilik x-ray Mummy cam takut2 sikit gak la, nasib baik ada cleaner yang tengah menyapu dan kutip sampah. Kushssss semangat terdengar lagi bunyi tong keranda ditolak dari arah bahagian kemalangan dan kecemasan, cuma kali ni bunyi tak berapa bising sebab tong dah berat berisi mayat. Tak sempat Mummy nak tutup mata, tong tu ditolak lalu tepi Mummy. Dalam hati berdoa cepatlah daddy keluar dari bilik x-ray.... 

Ok x-ray CT-SCAN dah dapat, jom jumpa dr semula

Alhamdulillah hasil pemeriksaan dari ct-scan tu Dr Hafiz kata brain daddy semuanya normal, mungkin sakit kepala daddy disebabkan stress atau migrain. Mummy ada survey sikit CT-Scan tu kalau kat swasta cost dalam RM500-RM800. Dan jumpa pakar saraf pun dalam RM500-RM800, so total kalau kat swasta ni sure tak kurang dari RM1000 kena charge ni, tapi kat HKL  ni satu sen pun Mummy tak bayar. So dengan perkhidmatan percuma or bayaran minimum rasanya tak patutlah orang ramai nak komplen lebih2 kalau kena tunggu lama kat hospital gomen...

Balik dari HKL, Mummy terjah pasar Chow Kit, hajat hati nak beli mangga kampung tapi tak ada la pulak. Geram betul kalau ke pasar Chow Kit ni, tengok buah2an semua fresh2 belaka. Harga pun murah2 je. Mummy beli apple & oren besar2 RM1/biji je, buah delima RM10/3 biji, jambu batu tanpa biji RM5/kg, nangka madu Rm5/kg... nampak udang besar pun RM10/kg je...

Monday, December 12, 2011

Penghapus dosa2 kecil...

“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Hari Jumaat lepas Mummy bawak Daddy ke Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah. Actually dah hampir sebulan ni Daddy demam on & off. Demam 2-3 hari sembuh sekejap lepas tu demam semula. Hari Khamis tu Daddy MC malam tu demam dia panas betul, badan pun rasa sakit dan bisa2. Mummy ajak ke hospital malam tu juga Daddy kata tak larat nak makan ubat je dulu dan pegi pagi esoknya. Pukul 9am dah ke hospital. Hospital ni dekat je dengan rumah Mummy, tak sampai pun 10min drive.

Lepas jumpa GP terus kena buat blood test... orang jarang kena injection memang terasa sakitnya...lepas buat blood test, pegi x-ray... pas tu masuk jumpa GP semula....GP kata kena admitted...

Lepas dr kata admitted ingatkan terus dapat bilik, tapi lama pulak la menunggu GL dari pihak insurance, bila dah tunggu sejam lebih tak dapat2 bilik lagi Mummy pergi ke kaunter kemasukkan, rupanya gl tak dapat lagi. Masa ni daddy dah baring je kat kerusi panjang waiting area. Malas nak tunggu lama Mummy tanya kat kaunter tu berapa deposit nak kena bayar sebelum dapat bilik. Time ni la perlunya credit card ya puan2 & tuan2... swipe je la. Kalau nak bayar cash pun nak kena cari ATM machine lagi...itu kalau ada cash kalau tak de camana?

Nasib baik ada bilik single yang available lagi. Eh, tengok tu doktor yang rawat Daddy nama Dr Khairul.... tapi rasanya anak sedara Mummy si Khairul yang buat medic tu grad pertengahan tahun depan....hihih


Bilik yang agak selesa... tapi walau selesa manapun mesti lagi selesa bilik kat rumah kan...betul tak????

Dalam bilik ada katil pesakit, sofa bed, 2 kerusi, almari baju dan almari untuk barang2 makanan. Selesalah juga untuk Mummy dan anak2 tunggu daddy.


Lepas makan ubat , ngantuk terus zzzzzz


Nasib baik ada free WIFI 


Berselera betul si Daniel makan menu hospital....


Malam pertama Daddy di hospital si Danish dan Dania yang temankan. Malam kedua Mummy bawak toto dan bantal so anak beranak semua tidor kat hospital, dah macam pegi holiday la pulak....

Sepanjang 3 hari kat hospital ni memang masuk air, antibiotik dan buat blood test je la...


Aksi anak2...



Kat hospital ni anak2 asyik lapar je... kejap2 nak makan.... 


Telekong, kain pelikat dan sejadah semua ada disetiap bilik. Sepanjang waktu bacaan Quran berkumandang dari speaker kat setiap bilik. Tiap pagi ada ustaz/ustazah yang akan datang melawat dan membacakan doa bersama2 pesakit.

Jangan pandang belakang..... anak2 layan games... nak bagi anak2 duduk diam Mummy bawak ipad dan notebook, lagipun ada free wifi

Muka tuan tanah mestilah kena tepek


Ni masa mama miraki datang melawat Dah macam kat kampung je...


Mama Miraki & family datang melawat


SIL Kamalia dan si bambam Amir Mirza

Result dari blood test yang dibuat demam dan batuk daddy bukan TB dan juga bukan H1N1. Demam sebab virus je....tapi sebab dah lama sangat so dr bagi antibiotik yang paling kuat punye...


Daddy masa nak balik... nampak susut badan daddy... lepas ni nak kena masak sedap2 biar daddy makan banyak dan naik sikit berat


Luv u 4ever

Alhamdulillah berkat doa semua petang semalam daddy dah discharged. Demam dah tak ada cuma batuk je yang tinggal. Harap tak berulang lagi demam yang berpanjangan ni. Hari Rabu ni daddy kena datang semula ke hospital untuk follow-up. Masa on d way balik rumah Kak Kay called, dia nak ke hospital masa tu daddy dah keluar so dia datang rumah Mummy je.

Esok, Selasa 10am , Mummy akan temankan daddy ke HKL. Daddy ada appointment dengan doktor pakar di HKL. Harap2 semuanya normal dan daddy sihat2 je. Daddy yang nak jumpa doktor Mummy yang rasa berdebar2 je.


Saturday, December 10, 2011

Semoga cepat sembuh! We luv u....

Blog akan bersawang sekejap, my 'roomate' @ daddy warded kat Az-Zahrah Medical Center sejak pagi semalam. Doakan cik abang Mummy cepat sembuh ye.

Dania tengah picit2 kaki Daddy...

Tuesday, July 26, 2011

Happy Birthday Buat Ex-Tunang!

27 Julai 2011 (Tuesday) - Happy birthday untuk ex-tunang Mummy yang tersayang... buang tabiat ke apa Mummy ni nak ingat2 bday ex-tunang, dah ex tu biar je la buat apa nak ingat2 lagi...ye tak? hehehhe. Apalah uols ni mana boleh lupa ex-tunang yang ni sebab status ex-tunang tu dah bertukar status menjadi hubby Mummy sejak 1998...heheh. Semoga dipanjangkan usia, dimurahkan rezeki yang halal, diberikan kesihatan yang baik dan terus menjadi suami dan daddy yang baik kepada kami semua.

Kakak Mummy si YB Bukit Mutiara pun celebrate bday dia hari ni gak. Happy birthday Som. Mesti nak celebrate meriah tu siap ambik cuti lagi hari ni.

Nilah ex-tunang Mummy yang dah bertukar status menjadi hubby Mummy sejak 1998...heheh

Happy bday daddy... we luv u sooooooooo much... from Mummy & anak2 

All in d family.... 

Monday, June 27, 2011

Serah tugas

Dua hari cuti yang sangat padat dengan xtvt suri rumah. Hari Sabtu walau pun cuti Mummy tetap bangun 5.45am macam biasa. Lepas mandi  dan solat terus bersilat.


Serah tugas kat Daddy. Kul 7am Daddy pegi pasar dengan si Daniel & Danish. Bibik tak ada ni Daddy ambik turn pegi pasar la. Kalau Mummy yang pergi pasar balik nanti dah collapsed pulak siap nak mengemas dan buat kerja2 lain. So Mummy dah siap2 kan list untuk Daddy apa barang yang nak dibeli. Jom layan  hasil orang lelaki pegi pasar....

Ikan ... ikan... siapa nak beli ikan... macam2 ikan ada... ikan ikan... 

2 ekor ayam dah siap buang kulit ... goreng, masak sambal, sup, masak kicap dan masak lemak cili api.

Mummy tulis kat paper beli 'udang besar' sekilo ... tak sangka la pulak Daddy beli udang putih yang besar tu.... kalau udang minyak tu boleh dapat 2.5 kg ni...hehhe. Bila balik dia tanya kenapa udang mahal sangat hari ni sampai RM45kg....Untuk dua kali masak so Mummy akan masak lemak kuning dan akan buat udang goreng tepong

Daging batang pinang ... akan jadi daging goreng kunyit dan daging masak black pepper

Akan ditransform jadi sotong goreng tepong dan sotong goreng kunyit

Walaupun ikan semua dah bersiang kat pasar Mummy still ambik masa hampir 2.5 jam untuk cuci2 dan masukkan ikan2 dan segala ni dalam bekas plastik. Senang nanti nak masak ambik sebekas2 je 

Tengoklah sayur2 yang Daddy beli...

Kalau uols ada 2kg bayam kan nak buat apa ye? Aduh pening Mummy fikirkan apa nak buat dengan bayam banyak ni... dah le bayam tak tahan lama...

2 ikat pucuk paku ... emmm may be Mummy akan baut kerabu kut. Actually dalam sejarah Mummy tak pernah pun beli pucuk paku ni....

Pucuk manis... selain masak lemak ngan keledek, nak buat apa ye pucuk manis ni? Buat kerabu cam orang buat kerabu daun turi tu boleh tak?

Sawi putih ni goreng jer kut.... ni pun antara sayur yang tak tahan lama...


Sekilo tauge.... cam nak goreng mee untuk kenduri je sampai tauge sekilo kan.

Ni pun lagi satu bendalah yang Mummy tak pernah beli..rebung. Mummy tanya kat Daddy dia makanke rubung ni, di akata ntah... aduhai... kenapalah dibelinya pulak. Apa Mummy nak buat ni, bau dia je pun  Mummy tak tahan dah. Sembang dengan jiran dia kata dia suka rebung ni. So Mummy cakap kat aid Mummy ada rebung tapi tau tau nak masak apa so Mummy bagi kat dia suruh masak nanti dah masak bagi la Mumy semangkuk kecik untuk Daddy makan.

Tak sangka pulak Daddy boleh beli keledek dan ubi kayu ni... ni antara benda yang tak ada dalam senarai Mummy tulis.... may be dia ingat Mummy lupa nak tulis kut. Apa nak buat yer ngan ubi ngan keledek ni... Emmmm keledek tu rebus dan goreng je la. Ubi kayu tu buat ubi samin kut, tapi buat lepat ubi pun sedap gak kan...

Sebiji labu yang besarrrrr.... akan ditranform jadi masak lemak, pengat dan lepat... mengikut darjah kerajin dan mood masak Mummy la

Hidup untuk makan ke makan untuk hidup yer....hehehe

Hari Sabtu tu Mummy rasa memang letih2 ya amat... dah penat tengahari pun masak sempoi2 jer, tapi dalam pada tu sempat gak le membaking untuk bawak gi street party... dan malam minggu tu tetap boleh bergossip2 ngan jiran tetangga heheh

So untuk dua minggu akan datang ni urusan ke pasar selesai, kalau perlu top-up pun sayur2 la. Boleh la Mummy try curi masa nak memanjakan diri gi facial ke apa..hehhe