Showing posts with label Ramadhan 1433. Show all posts
Showing posts with label Ramadhan 1433. Show all posts

Saturday, August 11, 2012

Cerita 22 Ramadhan - Daniel Khatam Quran

Assalammualiakum...

22 Ramadhan dah berlalu.... hanya beberapa hari lagi Ramadhan akan meninggalkan kita semua. Diharap tahun hadapan kita masih mampu menyambut Ramadhan lagi. Amin.

Hari ni anak sulong Mummy, Emmer Daniel khatam al-quran secara rasminya. Alhamdulillah, Mummy target hujung tahun dia baru khatam dan dah plan nak buat majlis khatam al-quran kat rumah je, panggil adaik beradik, kawan2, dia, ustaz yang mengajar dan jiran2. Last week ustaz yang ajar Danny, called Daddy, bagitau yang Danny dah khatam dan ustaz tu cadangkan untuk buat majlis khatam al-quran Danny serentak dengan majlis khatam al-quraan tadarus. Kira short notice gak la.

Dah besar dah anak bujang kecik Mummy ni...

Jangan jeling2 nanti juling...

Posing2 dulu sebelum pegi ke surau. Masa ni si Danish dah pergi ke surau dulu naik basikal

Ada dua orang yang khatam quran

Majlis dimulakan dengan bacaan Asmaul Husna dan nashid. Nampak tak yang paki baju oren kat belakng tu. Itu anak Mummy no 2 si Danish. Harap2 tahun depan dia pulak akan khatam al-quran

Danny & Tariq Aziz

Bismillah....

Alhamdulillah... bacaan Danny sepanjang majlis lancar jer, tiada salah silap

Terima kasih Ustaz Bustamam. Cenderahati dari AJK surau untuk Danny & Tarikh yang khatam quran

Terima Kasih Emmer

Behind the scene...

Anak punye pasal, sanggup Mummy kacau rendang ni sorang2... 3kg beb. Mau berketul2 dah otot tumbuh kat lengan Mummy ni

Untuk diisi dalam goodies bag... ada telor rebus, jelly, kek, gula2, kurma , biskut oreo & pulut kuning + rendang daging

Dah siap pun goodies bag

3 beg  ni khas untuk 3 ustaz yang mengajar Danny.

Terima kasih ustaz...

3 kg pulut Mummy buat pulut kuning, terlebih rajin Mummy ambik sebahagiannya dah cetak serta deco sikit, yang lain Mummy masukkan dalam polisterin dan masukkan dalam goody bag

Monday, August 6, 2012

Cerita 17 Ramadhan

Lepas sahur Mummy marathon buat 3 jenis biskut raya (tunggu n3 yer). Lepas buat kuih raya Mummy merempit ke Gulatis sekejap, nak cari baju Melayu untuk Daddy dan anak2...emmm kiciwa tak de yang menarik pun, dan banyak jenis kain licin satin tu, Daddy tak suka. So singgah kat PKNS Bangi pulak. Ramai pulak la umat kat sini, parking sampai kat belakang2. Lepas pusaing 2-3 kali akhirnya berjumpa dengan yang berkenan di hati... kain pun elok harga pun ok... dan yang paling penting ada saiz untuk si Daniel.... pening sekejap nak pilih warna apa... semua nampak menarik... blue turqouis, purple, merah, hijau..... agak2 korangkan warna apa Mummy pilih?.... Nampak gaya 'terpaksa'lah Mummy beli baju raya baru sebab baju yang dah beli tu tak de sehelai pun yang sama dengan warna baju Melayu daddy dan anak2 bujang...

Oklah layan je menu buka posa Mummy hari ni... ada yang Mummy masak, ada yang Daddy masak dan ada yang orang lain tolong masakkan..hahaha

Menu berbuka 17 Ramadhan

Mummy maak ayam paprik & goreng tepong udanag sotong

Tomyam campur yang sangat2 sedap...hihih .... kes puji diri sendiri, tapi seriuslah tomyam ni sedap.. Mummy guna paste dalam botol bukan yang selalu beli dalam packet kecik tu

Cucur buatan Daddy

Nasi goreng tuna hasil air tangan daddy gak

Anak2 nak makan pizza lagi... so call je la Mr Dominos mintak hantarkan pizza dan lazagna. Hari ni dapat lagi voucher free untuk sebiji pizza. Sepatutnya pukul 7.15 sampai tapi dah pukul 7.30pm baru sampai...

Sunday, August 5, 2012

Cerita 15 Ramadhan

Pagi tadi lepas balik dari pasar Mummy terus ke kedai bakery cari bahan2 untuk buat biskut raya. Tak tau la ntah bila nak start buatnya....

Menu berbuka 15 Ramadhan... Mummy cuma masak udang goreng gajus, sup ayam dan goreng ikan jer. Daddy dan anak2 nak makan pizza so Mummy order jer Domino Pizza.

Udang goreng gajus....

Ikan kembung goreng dan sup ayam cendawan

Tuna & chicken pepperroni pizza

Garlic breads

Tuesday, July 31, 2012

Cerita 11 Ramadhan

Salam semua, selesai sudah 11 Ramadhan, macam mana uols, sihat? Sekarang ni keadaan cuaca tak menentu, kejap hujan kejap panas sangat2. Bila berbuka banti pulak air batu so ramai la yang batuk, selsema dan sakit tekak, ada tu berlarutan hingga demam. Si Dania ni suara pun dah ala2 rockers. Badan bun dedar tak dedar je.



Menu berbuka 11 Ramadhan

Daddy masak salmon dan tauge goreng.... anak beranak tak jemu2 makan ikan salmon ni

Sardin sambal tu pun menu daddy gak... dah semua yang daddy nak makan tu tak diterima oleh tekak Mummy ni, kena la Mummy masak ikan parang sikit

Pas tu buat mee goreng basah

Mangga yang tak berapa rasa mangga, cam makan betik je...hheehhe. Kuih tu semua RM4, Daddy yang beli

Monday, July 30, 2012

Cerita 10 Ramadhan

10 Ramadhan dah berlalu, petang ni Mummy berbuka dengan anak2 dan bibik jer. Daddy cam tahun2 lepas la bila masuk second week berpuasa schedule iftar di luar memang dah bersusun. Tak semua pun dia pegi, pilih gak. Anak2 kata nak makan spagetti untuk buka, Mummy lagi suka lah sebab senang jer nak buat spagetti. Untuk Mummy pulak, Mummy masak lemak putih petola dan sambal petai ikan bilis. Cukup la tu kan.

Meu berbuka 10 Ramadhan...

Spagetti sempoi

Masak lemak putih petola + tauhu kering dan sambal petai ikan bilis

Goreng keladi dan cendawan jer

Juice tembikai dan oren yang sejuk dan menyegarkannnnn

Dapat spagetti masing2 tak toleh kiri kanan lagi dah...