Monday, August 12, 2013

Kenangan Raya 2013 @ JDT - Part 3 (Iftar Perdana)

Balik dari pasar masing2 terus bersilat bertaici dan yang sewaktu dengannya. Ada gak yang layan mata... hahaha. Cer cer teka sapa yang masih layan mata waktu kami dah balik dari pasar...


Anak2 saudara dan ipar duai ambik turn potong daging dan cuci ayam

Dah macam nak buat kenduri kahwin kan... ko ada potong daging atas katil????

Apa yang penting??? Kerjasama

Mama Miraki dan ketupat palasnya, Mummy memang tak terlibat langsung dengan aktiviti buat ketupat palas ni. Mummy cuma tolong anyam kelongsong ketupat daun kelapa je

Kak Noor pun terror gak buat ketupat palas

Okey masa untuk saunakan ketupat ni

OK kita terjunkan ketupat dalam air didih

Make sure semua ketupat tu tenggelam dalam air ya puan2 dan tutup.... jangan lupa balik2kan ketupat tu supaya masak sekata

Selepas 3-4 jam... masak la ketupat ni...

Ok ketupat Mummy dah masak... boleh angkut dan gantungkat tali biar cepat kering

Ni nama dia rendang jantan....hahahah

Anak buah Mummy 'munjung'.... cayalah Lan

Ni pun anak saudara Mummy... munjung gak... bagus betul anak2 buah Mummy kan

'Pondok panas'... tempat transit sebelum dapat giliran mandi....hahah

Buffet table iftar perdana

Menu... sup tulang, lemak udang . ayam rempah, ikan goreng, pecal power dan daging goreng kunyit

Kuih muih dari bazar ramadhan. Buah cempedak dan rambutan petik kat depan rumah dan jambu batu tu dari  ladang Mama Janet.

Tok Wan layan 2 cucu baru sebelum berbuka....

Dania yang keletihan tahap maksimum. Sahur terakhir dia tak makan, cuma minum setengah gelas je. TU yang dia rasa lepak sangat. Dah le tu main jer dari pagi bila petang dah collapsed.

Ok dah nak azan dah... sila ambik makanan

Anak2 saudara

Orang sibuk ambik makanan tapi Mummy dan Mama Miraki ni sibuk mengedixsss jer. Bila 55 orang berkumpul serentak macam ni la jadinya. Walau kecoh dan bising tapi memang menyeronokkan. 

Amir & Dafiy 'makan' ipad je la yer

'Sesak'...

Turn ladies pulak....

Malam tu tak tau la anak2 semua tidur pukul berapa...

Pondok panas yang sentiasa panas dengan bekalan kopi-o, teh tarik dan teh-o. Kena layan perut suami.... baru suami selesa kat kampung kita... betul tak....heheheh

Rakan sebaya....

sambung lagi... banyak lagi ni... tunggu yer

Saturday, August 10, 2013

Kenangan Raya 2013 @ JDT - Part 2

7/8/2013 (Khamis) .. hari terakhir berpuasa dah semesti sibuk dengan persiapa raya. Dan tugas tetap Mummy tentulah jadi pilot angkut AJK pergi pasar... heheh

Suasana pagi kat kampung yang Mummy suka. Setiap kali balik kampung mesti Mummy ada ambik gambar susanana macam ni. Masa ni baru pukul 6.30am. 

Rombongan cik kiah ke pasar PS. Sebelum pukul 7am kami dah sampai ke pasar. Biasalah nak dapatkan parking yang dekat

Tukang bawak barang ke kereta

Si Som ni cam mandor jer...

Tokwy sayur ni pun hairan kami ni asyik snap2 jer kut

Beli beli murah2

Pilih je la kak kak jangan senyum2



Raya nanti mulut tu jangan laser sangat, karang ada yang kena cili pulak...tapi kalau nak rasa gak apa salahnya

Last minute  shopping... baru nak beli songkok anak2

As usual bila beraya jer kena beratur bila nak beli santan....hehe. Tak pe la santan punya pasal beratur sampai sejam pun tak pe, Nanti tak makan rendang ngan lodeh la pulak

Kenangan Raya 2013 @ JDT - Part 1 (Balik Kampung)

Assalammualaikum dan Selamat Hari Raya kepada semua umat Islam dan kepada pembaca blog Mummy khususnya, Entry agak basi sikit tapi nak bua camana dah hari raya sibuk ler apa lagi selain dari line tenet yang lembab cam siput khinzir.

Hari Selasa 6/8/13 tu Mummy kerja lagi tapi half day la. Walau mood kerja dah ke laut dalam tapi nak buat camana sebab aa benda urgent nak kena buat Mummy datang le ke opis gak, lagi pun Mummy nak simpan cuti sikit sebab nak cuti panjang selapas raya ni.


Mengikut MOU antara Mummy dan Daddy yang ditandatangani pada 1998 tahun ni turn beraya di kampung MUmmy dulu... hahahahha. Ada MoU tu...alah sebenarnya Mummy dan Daddy memang amalkan sistem giliran raya, senang so tak de la sampai bergaduh2 bila hari raya sebab nak balik kampung sendiri. Dua-dua kampung kami akan balik. Tahun lepas balik Perak dulu so tahun ni balik Johor pulak dan in sya allah tahun depan balik Perak dulu semula. Tak de la tiap2 raya balik kampung suami jer atau pun balik kg kita jer. Kita kena adil. Bukan apa kalau tiap2 tahun kita balik kampung suami jer nanti anak2 bila besar akan terikut2 bila raya je balik kampung mertua, masa tu meraung la uols kalau anak uols semua pompuan. Ataupuan bila raya jer balik kampung isteri jer anak2 pun akan ikut gak kalau anak2 uols ramai pompuan la. So berpada2 la walaupun nak jadi menantu dan anak mithali.

Dah janji dengan Mama Miraki nak buka puasa sama-sama kat mana-mana hentian R&R.



Sampai dalam pukul  7.15pm. Bernasib baik dapat pondok wakaf untuk berbuka.


Sementara tunggu waktu berbuka


Anak-anak dah start seronok dapat jumpa sepupu sepapat


Potluck jer...


Iftar di hentian sebelah Senawang




Apasallah masam bebenor muka Daddy ni. Tension ke nakkena balik kampung Mummy dulu. Hahahahha

Perut sudah kenyanggg

Mama Miraki elok2 sikit duduk tu, Roboh karang pondok ni

Gedik2 di tepian hway

Mummy sampai rumah sebelum tengah malam. Mata dah tak mengantik. So sementara menunggu kakak-kakak yang lain sampai kami anyam kelongsong ketupat
  

Kaka Mummy si Mama Janet ni tiap raya memang dia ni AJK ketupat... dari buat kelongsong sampai siap rebus. Kami tolong juga la...tapi dia la ketua dia....hehe. SO kalau ketupat tu terkeras atau terlembik memang dia yang patut disalahkan la...hahahah

Ketupat besarrrrrrrrrrr untuk family Mummy yang besarrrrrrrrrrr

Kelongsong ketupat bawang, sitol, bantal dan satay. Mana yang korang reti anyam? Tak reti anyam... emmmm kalau orang Johor tak reti anyam ketupat tu baik kena buang negeri jer...hehhee


Saturday, August 3, 2013

Berlalu 24 Ramadhan


Mood masak semakin ke laut... mummy cums masak sup dan kerabu je. Aysm goreng pun beli je


Benda yang sama jer

posted from Bloggeroid

Friday, August 2, 2013

Abah Dalam Kenangan - 10th Anniversary

Abah dalam kenangan...

2/8/2013 (Isnin) - Hari ni genap 10 tahun Abah pergi meninggalkan kami semua. Pergi yang tak akan kembali lagi. Tak sangka sekejap  je dah 10 tahun. 

Lepas subuh tadi Mummy baca catatan adik Mummy, Mama Miraki hari-hari terakhir Abah, tapi tak sanggup nak habiskan. Rasa sedih la sangat. Rindu kepada emak dan abah semakin terasa apatah lagi hari raya semakin hampir,


Signboard rumah emak dan abah...


Pusara emak dan abah yang berdekatan...

Semoga emak dan abah damai di sana. Kami di sini tidak pernah melupakan emak dan abah. Walaupun jarak di antara kita semakin jauh tapi emak dan abah tetap dekat di hati kami. Al-fetehah untuk emak dan abah.