Monday, September 7, 2009

Projek Kuih Raya : Part 1

6/9/2009 (Ahad) - Cam biasa lepas shur mummy tak sambung tido pun, hari ni mummy plan nak buat kuih raya lah. Bila lagi nakstart buat ni. Tinggal minggu ni dan minggu depan jer. Sebenarnya belahbagi gak fikir bila masa yang sebaiknya untuk buat kuih ni. Kalau buat siang hari, kesian pulak kat anak2 mummy takut dia orang tergoda dengan bau kuih raya tu. Kalau buat lepas buka takut mummy terzzzzzzzz ler pulak masa bakar kuih tu...heheheh...alasan betul ler.

So hari ni mummy start dengan kuih yang paling simple jer, tak perlu banvuh2 tepung dan tak perlu bakar2 kuih. Mummy buat 'Cornflake Chocolate', kuih yang sempoi dan senang buat dan disukai oleh budak2 (emmm emak bapak budak pun suk agak...
Senang jer nak buat cornflake chocolate ni cairkan chocolate, tuang kat cornflake, masukkan dalam paper cup dan hiar ngan white chocolate. Dah siap...senang kan....

Lepas chocolate cair masukkan cornflake dan gaul sampai rata


Pas tu masukkan dalam paper cup

Hias ler sikit dengan white chocolate...dah siap. Senang kan.

Dah siap masuk balang lagi. Banyak ni tak cukup lagi. Maklumler nak kena bawak balik ke kg mummy, kg in law, tinggal sikit kat rumah dan Kak Mek suruh buatkan 100pcs.

Lepas siap buat kuih mummy ajak Daddy gi cari baju melayu utk daddy ngan anak2. Ajak daddy ke PKNS Shah Alam Daddy kata jauh sangat,lagi pun lepas Zuhur daddy nak gi main golf sat. So lastnye gi ke PKNS Bangi jer.

Som gi beli baju ronda2 dulu kat PKNS. Akhirnya terjebak beli camera baru. Tapi camera memang mummy plan nak beli pun. Alah mummy beli camera biasa jer, tak der lah sampai beribu. Ada 4GB memory card. OKlah tu nanti raya boleh bergaya sakan kat kg.
Mahal gak orang jual baju Melayu anak2 ni yer. Kalau saiz Dafiy yang cinonet pun untuk kain yang elok sikit paling murah orang jual RM4o. Jumpa dah yang berkenan dihati kat satu kedai. Ada saiz utk anak2 dan daddy dan warna pun purple yang memang sedondon tone nye ngan baju mumy dan Dania. Harga ikut saiz ler. Dari RM40 ke RM 160. Bila dah kira2 emmm dekat RM400 gak utk baju Melayu 1 dewasa ngan 3 anak2. Mummy ajak daddy pusing2 dulu kedai lain. Tapi mummy rasanye kedai lain tak de warna yang mummy nak, dan kalau ada pun saiz tak ada pulak.

Pas tu daddy ajak ke Warta pulak. Kat warta lagi out. Baju2 Melayu tak menarik langsung. Dah terlanjur g Warta mummy g pulangkan buku cerita dan pinjam tiga buku cerita yang baru pulak. Puasa2 ni kurang sikit mummy baca buku cerita. Kalau tak selalu maraton satu hari nak perabiskan buku2 cerita tu, biasa ler tak sabar nak tau ending dia.

Daniel bergaya dengan baju melayu barunye...

Cam samajer style Danish ni...tiru Daniel yer...heheh

Yeye tahun ni Dafiy dapat bakai baju melyu, mummy dah belikan...handsomenye anak mummy ni. Tahun lepas tak boleh bakai baju melayu lagi, emm tahun i dah 'dapat kaki' boleh ler melaram dan berjalan kutip duit raya!

Tiga hero mummy yang handsome...baru teringat samping Danish & Dafiy tak dapa tlagi dan songkok Danish dan Daniel pun tak dapat...emmm another shopping!

16 Ramadhan - Pot Luck @ Rumah Mama Miraki

5/9/2009 = 16 Ramadhan (Ahad) - Lepas sahur hari ni mummy buat cornflake choc. Pukul lapan lebih dah siap. Mummy buat sorang2 jer, daddy ngan anak2 semua tidur lagi.

Pukul 10 mummy ajak daddy g cari baju melayu untuk daddy dan anak2. Mummy setuju tapi kena balik sebelum kul 1 tgh sebb daddy nak g main golf.

Balik dari shopping mata ngantuk ler pulak so plan nak zzzzzzzz kejap tapi tak boleh nak lelap ler pulak. So lepas solat Zuhur mummy siap2kan bahan2 untuk masak. Hari ni ada majlis buka puasa pot luck kat rumah Mama Miraki. Best boleh jumpa adik beradik yang lain dan yang pasti anak2 mummy tak sabar2 nak ke sana sebab nak jumpa ngan sepupu2 dia orang. Mummy masak tenggiri goreng berlada, spagethi dan lemak cendawan.

Lepas siap masak, terus pack makanan tu dalam bekas. Pukul 5 mummy dah suruh anak2 bersiap. Daddy sampai rumah 5.45pm (emm nasib baik dia balik cepat...). So dalam pukul 6 baru bertolak ke rumah Mama Miraki. Nasib baik jalan tak jam.

Cam nak berkelah kan, siap bawak bakul untuk isi makanan...


Tengok Dafiy dah boleh duduk sendiri dalam kereta. Eh mana seat belt Dafiy? Kenapa tak pasang?

Bibik dan anak2 masa nak bertolak ke rumah Mama Miraki

Sampai kat rumah Mama Miraki semua orang dah ada . So kira kami family terakhir yang sampai. Kali ni ada keluarga Kak Noor, Kak Lah, Mummy dan Mama Miraki. Kak Mah & family tak datang sebab ada program rumah in law dia. Rasanya ada dekat 25 orang semuanya. Masa sampai Mama Miraki, Kak Lah dan Kak Noor masih sibuk di dapor. Malum ler nak makan 'semua panas2' so last minute semua baru digoreng atau dibakar. Tapi tima buka semua nye siap.


Menu Pot Luck

Menu pot luck 'sederhana tetapi meriah' ler heheh...kira level cam hotel 3 bintang gak ler...dan yang pasti memang sedap2 belaka (psst...ada gak yang termasin, almaklum puasa..heheh).


Meja hidangan utama dan meja minuman & desserts. Ada lagi makanan yang tak letak atas meja lagi ni.


Sup tulang dan peria goreng Mama Miraki

Sotong dan ayam goreng tepung. Licin tinggal pinggan jer. Mana taknya masa buka bendalah ni masih panas berasap lagi, memang ler sedapmakan cicah sos kan.


Ikan tenggiri goreng berlada dan lemak kuning cendawan. Ada orang hampir kempunan tak dapat makan lemak cendawan. Okey ler tu Kak Noor dapat gak kuah ngan saki baki cendawan tu...

Spagheti mummy le ni

Sambal goreng dengan lemak cili api nangka cooked by Kak Noor.

Ayam masak kicap dengan koih kosui menu Kak Lah. Sedap kosui tu , lembut betul.

Pengat keladi + sagu dan sagu gula melaka Mama Miraki. Mummy tolong masakkan sagu biji tu jer.


Puding coktail Mama Miraki. Tak sempat nak makan dah banyak sangat makanan lain.


Biasa le kuih kegemaran Mummy mana boleh tinggal, tako dan koleh kacang. Mummy beli masa dalam perjalanan.

Martabak daging Arif bawak ngan ikan bakar Mama Miraki

Suasana sebelum buka puasa



Mak aii puasa ker tiga anak dara tu? Si Ijah macam dah seminggu tak makan je...


Kaum ibu bersilat kat dapor menghidang makanan, kaum bapa santai jer sembang sementara nak masuk waktu buka...tak adil...tak adil..



Tiga mak dara vs 3 anak dara...mana yang lagi vogue!!!

Suasana semasa berbuka...

Allahuakbar Allahuakbar....so apa lagi masing2 pun serbu ler ke meja makan. Menu memang berbagai2. Pilih jer lah mana yang berkenan dihati. Tapi jangan makan banyak2 dulu nanti tak larat nak Maghrib pulak....


hah daddy makan sikit jer sup tulang tu, nanti naik kolesterol ngan darah tinggi pulak


Khusyuk tengok anak2 makan...

Suasana selepas berbuka...


Mama Miraki tengah goreng cekodok pisang. Menu atas meja banyak lagi pun dah buat makanan lain lagi. Mummy control ayu...rambut lepas rebonding tu...hehhe

Lepak2 santai lepas berbuka...

Tuan rumah dah kepenatan
Mummy balik ke rumah hampir pukul 11 malam. Semua zzzz dalam kereta termasuk la mummy. Kepada Mama Miraki dan keluarga terima kasih banyak kerana sudi jadi host majlis buka puasa untuk minggu ini. Rasanya lepas ni jumpa kat kampung untuk majlis buka puasa Insyalah. Minggu depan masing2 sibuk nak buat kuih raya. Balik masing2 tapau lauk2 yang tak habis untuk sahur nanti.

Saturday, September 5, 2009

15 Ramadhan

5/9/2009 = 15 Ramadhan (Sabtu) - Weekend datang lagi, bestnya cuti 3 hari berderet, Isnin cuti sebab Nuzul Quran. Lepas sahur hari ni mummy update blog. Nak update malam tadi tak sempat sebab letih ya amat.

Lepas tu aktiviti kat kebun sekangkang kera belakang rumah. Cabut2 rumput yang tumbuh dan tabur baja. Pokok cili ngan terung sejak mummy pindahkan ke dalam pasu, subur pulak. Hari tu masa tanam kat tanah cam kurus kering jer...heheheh. Hari ni Danny ada tution , so g hantar di kejap dan balik singgah Maidin cari barang2 dapor sikit.

Tengahari lepas ambik Danny tution mummy gi buat rebonding. Biasa ler rebonding 3-4jam baru siap. Memang tersengguk2 dan terlelap ler masa tu. Best gak orang main2 rambut kita tu yang sampai tertidur...heheh.... sekat kul 3.30pm baru siap.

Lepas solat terus zzzzz kejap. Hari ni Daddy ada buka puasa kat luar. So simple menu jer ler utk buka hari ni. Adik2 ipar (Makcik, Mak Su dan Pakcik Kamal) datang rumah nak berbuka. Sorry dekat nak buka baru bagitau nak datang tak der ler special menu.


Cekodok pisang... dah lama pisang terperap dalam peti sejuk. Nak buang sayang ler pulak. Bila buat cekodok licin...tak sangka lak anak2 Mummy suka makan. Mummy mana ler suka segala jenis cucur ker cekodok ni.


Menu wajib zaman dulu2 masa kat kampung. Ikan bilis hitam goreng berlada. Makan ngan nasi putih panas2 terangkat. Kena guna bilis hitam gak, bilis lain 'kureng' kau sikit...

Selain dari menu kat atas tu mummy cuma celur sayur2 buat pecal sebab sambal pecal semalam ada baki lagi. Pas tu goreng ayam untuk anak2