Monday, September 5, 2011

Corat-coret Raya 2011 : Episod 'Nampak ke anak bulan?'

Isnin 29 Ramadhan (29 August 2011) - Yeye esok hari raya esok hari raya... sebab esok nak raya so awal2 pagi Mummy dah merempit...Ke mana lagi kalau tak ke pasar. Tak tau la sejak bila tapi kalau balik kampung mesti Mummy terlibat dengan acara pergi pasar ni... tak boleh ke korang letak Mummy sebagai penyambut tetamu ke apa...zalim tau korang....


Kul 7.20am dikala para suami menyambung tidor selepas solat subuh...gigih Mummy dah jadi mak supir untuk ke pasar... tak de sesiapa nak ambik ke jawatan ni, ambik la....

Menteri2 pengiring ke pasar...

Sebelum bau daging dan ikan jom posing dulu...


Kami sampai kat pekanPS pukul 7.30am, masa ni kereta tak banyak lagi, so Mummy dapat parking dekat dengan pasar dan lepas tu ubah parking dekat ngan masjid/surau


Bang ayam daging 10 ekor, ayam tua 8 ekor dagng batang pinang 10kg... potong boleh tak? Ayam je yang dia orang sanggup potong daging potong sendiri... kalau sekilo daging nak potong oklah ni 10kg bang.... tapi nampaknya rayuan Mummy mintak brother ni potong daging tu tak berjaya


Banyak pulak sayur kocai ni...


Sibuk je nak menyelit time Mummy nak ambik gambar syok sendiri ni...


Kak Kay gigih memilih petai yang besar...sebesar gelang yang melingkar ditangannya


Agak2 kalau raya buat rendang petai boleh ke???


Sebagai upah kepada Kak Kay yang sanggup memilih seekor2 ikan kembung ni Mummy tepek le gambar di kat sini... Jenuh tu nak memilih lebih dari 40 ekor ikan


Pukul 8 orang dah start ramai


Jangan pandang belakang.... serammmmm


Tak sampai sejam penuh dah belakang naza ni... korang lepas ni tolong cuci kereta Mummy tau...Ya la pergi ramai2 cepat le selesai... orang ni beli daging dan ayam, ada yang beli sayur2 , ada yang beratur beli santan ada yang asyik belek2 je tudung dan baju2 yang bergantungan (tak cukup2 lagi shopping kut)


Balik dari pasar kami singgah ke pusara emak dan abah...

 Semoga kedua2nya aman di sana. Al-fatehah. Terkejut gak bila kami sampai nampak ada taburan bunga kertas atas pusara emakabah, rupa2nya Kak Mah & family dah datanglebih dulu dari kami

4 jelitawan baru balik dari pasar...hahahahha


Wah rajin betul Mummy kan balik dari pasar terus rebus ketupat... isteri siapa la ni...hihi. Actuall masa balik dari pasar ketupat ni dah direbus oleh Mama Janet so Mummy tumpang posing jer... tu yang bagus ada pembahagian kerja kan, yang pegi pasar ada yang tinggal kat rumah pun buat kerja baru la kerja siap dengan cepat ...betul tak cik bedah?


Sekitar xtvt gotong royong untuk persediaan iftar perdana dan menu pagi raya .

Tender potong daging dimenangi oleh Yin Wong Kulai dan Abang Mat

Rajin anak dara Datin S siang ikan... Kak Kay pun rajin gak

Kak Tanty dan yang kanan tu Abg Enal dan anak2 saudara Mummy tolong tengok orang cuci ayam


Budak 2 orang ni ajak pembersihan cam si Som gak... suka la tu dapat main bakar2 sampah


Kelapa ni anak2 yang petik tak tau la camana dia orang buat... guna parang ke gigit ke apa. Bercampur kelapa muda dan tua

Part buat ketupat palas ni kita serah la pada yang arif ye... siapa lagi kalau tak Mama Miraki dan Datin S... Mummy tolong gak tapi tolong ambik gambar je....


Oklah dia orang buat ketupat palas, Mummy tolong angkat ketupat daun kelapa yang dah masak ni...


Ikat lima lima dan gantung kat tali...tujuan nak bagi ketupat tu cepat sejuk dan air dia senang jatuh... zaman kecik2 dulu selalu gantung ketupat ni kat dinding2 yang berpaku...wah nostalgia sungguh


Sesiapa yang mulut lazer dan tak ada insurance tu awas2 sikit...tak nampak cili tu sedulang besar...

10kg daging batang kelapa pinang siap dipotong. Orang jual ayam ni kan teruk tau, dah bagitau kat dia ayam pencen ni potong 12 in the end dia putong 4 je dan yang lagi tak patut tu, isi dalam semua dai tak buang terus dia cincang 4 je ayam tu....

45 ekor ikan kembung dan 2 kg udang

Masak sayur kobis je senang....


Memang padan la stock makanan ni dengan saiz badan kaum kerabat Mummy yang semuanya 'slim melim' kan....hihihi


Apalah rasa anak2 bujang ni buat rendang...

Kacau rendang tok cam nak mengacau dodol je kan... tapi kuali yang digunakan tu dulu memang abah gunakan untuk kacau dodol pun.


Rendang pedas ayam pencen.... berejam nak tunggu ayam ni empok.. sempat kut ayam kat reban bertelor...hihih


Pukul 5.30pm dah siap masak untuk menu berbuka puasa 29 Ramadhan. Sementara nak tunggu waktu berbuka Mummy pusing2 la keliling rumah....


Cempedak ni berbuah lebat tapi kan cam tau2 je kita orang balik ramai2 ni so tak besar2 la pulak buah dia... tunggulah 2-3 minggu lepas raya mesti Mama Janet cerita cempedak ni dah masak pulak... hihihi


Iwan sempat pergi beli pelita dan diesel kat PS... sukalah budak2 malam2 ada pelita


Menjelang pukul 7pm bilangan kereta dah bertambah... masih ada lagi 4-5 biji yang masih di perjalanan


Kaum bapa lepak2 tungu waktu buka puasa

Kak Long dan anaknya Dr Khairul...pstt Dr bagi MC boleh tak? Ala 2 hari je...


Dulu2 kat pondok ni la tempat melepak dan berkumpul dengan jiran tetangga sementara nak tunggu maghrib


Untuk raya tahun ni 2 helai baju tidur Mummy ditaja oleh Kay's Boutique... tq ye Kak Kay... korang yang lain jalan la jeles sebab dapat sorang selai je ye.

Tunggu n3 seterusnya dalam episod 'Makan Besar'

Corat-coret Raya 2011 : Episod Pengenalan

Wah dah macam drama bersiri or telenovela la pulak kan ada episod2... selalu main part 1 ...2 .... Actually Mummy cam malas je nak buat n3 penuh untuk sambutan raya 2011 ni sebab Mummy rasa cam dah agak basi je kan cerita raya tu tapi Mummy percaya ramai yang tertunggu2 n3 Mummy raya ni kan... (perasan le pulak ada orang nak baca blog Mummy ni...hehehe). Ala setidak2nya Mummy tau kaum kerabat Mummy tu dah naik lenguh jari jemari runcing masing2 klick 'refresh' kat blog Mummy ni dengan harapan ada n3 pasal raya. Biasalah suku sakat Mummy tu kan semuanya over acting dan syok sendiri tengok gambar masing2 ..hahaha.


Nak cerita dari mana ek... tak kan dari akhir Ramadhan kut... eh tapi sebelum tu Mummy & family nak ucapkanlah Selamat Hari Raya dan maaf zahir batin kepada pengikut2 blog Mummy ni dan silent reader (kalau ada la...). Kalau ada kandungan n3 Mummy sebelum2 ni yang menyinggung hati uols Mummy mintak maaflah ye, tak de niat pun nak menguris hati uols semua.


Tak pe la walau dah basi Mummy nak gak cerita dari awal persiapan Mummy nak balik kampung untuk sambut raya. Memang sangat2 teruja nak balik kampung lagi pun tahun ni kan turn balik kampung Mummy dulu mestilah terlebih2 suka. Alahai korang pun cam Mummy gak kan bila balik kampung sendiri mesti lah perasaan suka dan gumbira tu berlebih2 kalau dibandingkan bila turn balik kg inlaw. Kecuali la uols ni ada sikit darah si tanggang yang mengalir kat tubuh badan, dapat kahwin ngan orang senang so dah tak suka balik kampung halaman sendiri....ish ish ish...harap2 tak de la readers Mummy yang cam tu ye...


Oklah malas nak bebel... mak it short, Mummy balik kg hari Ahad 28 Ogos... plan nak balik lepas Subuh tapi nak buat camana Naza still kat workshop...in the end kul 11.30am baru bertolak. Sebelum tu mestilah calling2 dan janji2 dulu ngan adik beradik Mummy nak balik pukul berapa nak bawak lauk apa dll


Sebelum bertolak kena tengok checklist dulu kalau ada yang tertinggal harubiru nanti...


Cenderamata kecil dan duit raya untuk semua adik beradik Mummy


Duit raya untuk anak2 saudara, budak assalammualaikum dan yang sewaktu dengannya. Biasalah tiap ikatan ada nilai yang berlainan

Hah yang ni lagi tak boleh tinggal... duit raya untuk kami 9 beradik dari dana keluarga. Cuma Mummy dan Mama Janet je yang tahu berkenaan pemberian duit raya ni... kira surprise pada dia orang la...

Hah yang ni pun penting gak...ya la Mummy kan balik rumah tinggal so nakharapkan siapa lagi untuk sediakan makanan, kami bawak la baliak tiap sorang sejenis dua lauk, kat kampung nanti tingga masak nasi je. Mummy masak 2.5kg udang goreng gajus...



Sebahagin barang2 yang diangkut balik kg...tu tak termasuk toto, bantal2 dan selimut dah macam orang nak pindah rumah pulak


Sorry la ye yg ni tak de kaitan ngan n3 tapi saja je nak tunjuk my bunga kangung collections...2 almari ni khas utk pinggan mangkuk lama corak bunga kangkung je, corak lain kat almari lain

Lain2 corak duduk diam2 kat sini ye... kekwa merah, kekwa hitam, rose hitam, ros jambatan, sakura, bunga sabun, 5 roses, wild roses, grapes, set baba nyonya dan yang sewaktu dengannya...

Jangan lupa susun biskut raya dulu...mana tau penat2 balik dari kampung nanti ada terjahan dari tetamu2 tak la kalut sebab kuih dah ready


Cepatlah Daddy... dah lambat ni, bila nak bertolak????


Posing dulu sebelum tinggalkan rumah


Perjalanan jauh tak ku rasa, kerna hatiku melonjak sama..ingin berjumpa sanak saudara yang selalu bermain di mata... anak2 tak sabar2 nak sampai kampung atuk


Jalan Air Hitampun lengang je tak banyak kereta


Masa Mummy sampai ke kampung baru ada 3 biji kereta je, family Mama Janet, Datin S dan Kak Mah, so kira Mummy orang yang ke-4 daripada 9 beradik le yang sampai dulu, actully Mummy boleh sampai awal tpai kan kita orang tidur kat R&R Ayer Keroh hampir sejam setengah... Daddy ngantuk dan Mummy pun ngantuk gak so tak de sapa larat nak drive.. last semua zzzzzzzzzzz


Masa Mummy sampai Mama Janet tengah anyam ketupat...


Mama Janet kata siapa yang tak anyam ketupat tak boleh makan ... satu kepala 5 biji ketupat so Mummy ada 6 orang kena lah anyam 30 kelongsong ketupat ni....huhu... zalim kan Mama Janet ni...cam ni Mummy rebus ketupat mini segera je la...hahaha


Lepas siap anyam ketupat Mummy ronda2 keliling rumah...


Pondok comel tempat lepak anak2 dan bapak2 gak 

Rambutan yang dah kuning2 masak.. tapikan nak makan rambutan ni kena hati2 sikit sebab penuh dengan semut


Mana lagi cantik, anak dara Mummy ni ke bunga kertas tu? hehehe


Stock bahan2 kering dah macam nak buat mini kenduri ni... beras 30kg utk 52 orang waris Hj Omar & Hjh Amanah

Nah ambik ko bawang sedulang

Minyak masak 2 botol besar, pencuci pinggan dan spray tu khas utk YB Bukit Mutiara selaku ketua bahagian pembersihan

Sebahagian biskut raya yang dah sampai ke rumah... sorang bawak sikit jadilah banyak... apa yang penting? Kerjasamaaaaaaa

Berbuka puasa 28 Ramadhan tu cuma ada family Mummy, Mama Miraki, Mama Janet, Datin S & Kak Mah je... yang lain2 sebelah malam baru sampai... 

ok la cukup utk episod pengenalan... sambung episod2 seterusnya kalau puan director tak sibuk ye....